Lees verder
Cathelijne Janssen is trainer, spreker en auteur op het gebied van accountability van communicatie. Vanuit haar passie voor het vak en jarenlange ervaring helpt ze organisaties bij het professionaliseren van hun communicatiefunctie. Haar stapsgewijze en praktische aanpak laat teams en individuele communicatieadviseurs effectiever (samen) werken aan de komma-zodat voor de organisatie.
Meer over Cathelijne JanssenUitgemeten
De accountabilitycyclus voor communicatie
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789083419602Samenvatting
Accountability gaat over ‘doen we de goede dingen en doen we ze goed?’ Daarbij ligt de focus niet op verantwoording afleggen op basis van cijfers, maar op verantwoordelijkheid nemen voor de keuzes die je maakt, gebaseerd op het gewenste effect voor je doelgroep. De komma-zodat-vraag staat daarbij centraal. Maar waar begin je als je als organisatie, afdeling of professional accountable wilt werken? Wat is die komma-zodat? En wie heeft daarin welke rol en verantwoordelijkheid?
In dit boek vind je theorie, uitleg, tips en voorbeelden voor accountable werken in de praktijk. Je krijgt inzicht in inhoudelijke keuzes, het accountable werkproces en de relatie met de opdrachtgever. Drie perspectieven die van belang zijn om de toegevoegde waarde van communicatie te vergroten en zichtbaar te maken. Dit boek is een hernieuwde editie van Uitgemeten, de accountabilitycyclus voor communicatie. Het bevat nieuwe inzichten op basis van praktijkervaringen van communicatieprofessionals met accountable werken in organisaties en een uitbreiding van de theorie op het gebied van gedragskunde, strategieontwikkeling en onderzoek. Daarnaast vind je in deze uitgave het accountabilitycanvas.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Cathelijne Janssen
Inhoudsopgave
1 Inleiding 8
2 Accountability van communicatie in organisaties 12
Accountability 13
Communicatie 14
Accountability van communicatie 16
Van organisatie- naar persoonsniveau 18
3 De accountabilit-y-cyclus voor communicatie 24
4 Plan-fase 28
De organisatiecontext 29
Organisatie- en communicatievraagstuk 39
Richten, inrichten en verrichten van communicatie 41
Organisatiedoelstellingen 44
Richten: resultaatgebieden van communicatie 49
Inrichten: aanpak en communicatiestrategie 57
Verrichten: activiteiten en middelen 80
5 Do-fase 90
6 Check-fase 94
7 Act-fase 100
8 Onderzoek en analyse 106
Onderzoeksvormen 109
Onderzoeksmethodes 113
De kwaliteit van de communicatiefunctie onderzoeken 116
Tips voor het gebruik van onderzoek 121
9 De PAN-analyse 122
De PAN-analyse: het stappenplan 124
De PAN-analyse van Lekker Wonen 126
Toepassing van de PAN-analyse 136
10 Het accountable werkproces 142
11 Relatie met de opdrachtgever 150
Samenwerking 151
Van ‘waarom’ naar ‘komma-zodat’ 153
Het appeal van de communicatieadviseur 157
12 Het accountabilitycanvas 158
Toelichting op het accountabilitycanvas 159
Het stappenplan 160
Toepassing van het accountabilitycanvas 169
Tot slot 172
Bronnenlijst 174
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan