

Marcel Gasseling is bedrijfskundig ingenieur en startte zijn loopbaan als marketeer bij Van Lanschot Bankiers, daarna bij PWC (als strategie- en marketingconsultant). Later werd hij directeur bij Wissenraet& VanSpaendonck en was verantwoordelijk voor de dienstverlening aan een breed scala van belangenorganisaties en paritaire stichtingen.
Meer over de auteursStartgids voor het besturen van verenigingen
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789083339337Samenvatting
Vaak krijgen we bij De Nederlandse Associatie (DNA) de vraag: onze bestuursleden stappen enthousiast in, maar ze weten eigenlijk niet wat het is om een vereniging te besturen.
Met deze startgids helpen we bestuursleden op weg met informatie, heel veel praktische tips én diepgaande kennis over het besturen van een vereniging - want dat is echt iets anders dan het runnen van een bedrijf of het aansturen van een organisatie. Speciaal voor bestuursleden van verenigingen die professioneel ondersteund worden door een verenigingsmanager tot een compleet bureau.
Trefwoorden
verenigingen besturen verenigingsbestuur maatschappelijk middenveld belangenbehartiging beroepsverenigingen verenigingsmanagement brancheverenigingen ledenorganisaties verenigingsdynamiek non-profit collectieve belangenbehartiging bestuursverantwoordelijkheid ledenbetrokkenheid verenigingsstructuur verenigingsontwikkeling bestuursstijl organisatie burgerlijk wetboek democratische besluitvorming ledenbinding ledenwerving samenwerken bestuurlijke inrichting federaties professionalisering verenigingsfinanciering bestuursleden verenigingsrecht collectieve dienstverlening strategie stakeholdermanagement ledenbehoud governance vrijwilligersmanagement bestuurlijke vernieuwing verenigingsmodel community building representativiteit co-creatie
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Over Frans Huizenga
Over Marike Kuperus
Over Ivan Pouwels
Over Tim van der Rijken
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan