Leren van Corona
Inspirerende inzichten vanuit de praktijk
Ingenaaid Nederlands 2021 1e druk 9789082775143Samenvatting
De coronacrisis raakt ons allemaal, zowel jong en oud als zakelijk en privé. De impact die deze crisis heeft veroorzaakt op ons welbevinden en het functioneren van de maatschappij is enorm groot. Lockdowns, anderhalvemetersamenleving, avondklok, R-getal, mondkapjesplicht, besmettingscijfers, ic-capaciteit, afstandsonderwijs en vaccinatiegraad zijn ingeburgerde begrippen geworden.
Binnen zorginstellingen, het openbaar bestuur, onderwijsinstellingen, hulpdiensten en in vele (vitale) bedrijven hebben crisisorganisaties gedurende lange tijd in de tiende versnelling moeten werken om een zo veilige mogelijke zorg-, werk- en leerplek te kunnen waarborgen. Dat heeft veel gevergd van het uithoudingsvermogen en de veerkracht van al die mensen die zich daarvoor hebben ingezet.
Deze immense crisis – die bij het uitkomen van dit boek (najaar 2021) nog steeds niet ten einde is – zal zorgvuldig worden geëvalueerd en zal ongetwijfeld veel lessen voortbrengen. Ervaringen van deskundigen uit de praktijk zijn daarbij onmiskenbaar belangrijk. In dit boek is daarvan alvast vanuit verschillende sectoren van de samenleving een mooie compilatie weergegeven. Verantwoordelijke en direct betrokken functionarissen hebben in elf hoofdstukken hun inspirerende inzichten aan het papier toevertrouwd.
In opvolging van de eerdere publicaties Grip op Crisis (2016), Crisisbeheersing Witte Kolom (2018), Meer Grip op Crisis (2018) en Corona onthult systeemcrisis (2021) leveren Gert-Jan Ludden en Fred Zaaijer met dit lezenswaardige boek Leren van Corona een bijdrage aan een betere voorbereiding op crisisbeheersing in het algemeen en op crisismanagement tijdens toekomstige pandemieën in het bijzonder.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Eelco Dykstra
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan