Sjaak Vane werkte gedurende twintig jaar als dramabegeleider en docent drama en communicatie binnen opleidingen voor social work.
Meer over Sjaak VaneNieuwe werkrelaties
De filosofie achter een sterke bedrijfscultuur
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789082077230Samenvatting
Kan je baas je beste vriend zijn? Je zou denken van wel als je afgaat op de homepage van het bedrijf. Organisaties profileren zich als een vrolijke bedrijfsfamilie of een speelveld waar je het beste uit jezelf kunt halen. Vergaderen in een ballenbak en jaarlijks iets doen voor het goede doel. Welk idee zit hierachter?
Op scherpe wijze legt cultuurfilosoof Sjaak Vane de sturingsmechanismes bloot achter de nieuwe werkverhoudingen. Hij wijst daarbij op de tegenstrijdigheden waar bedrijfsculturen tegenaan lopen. Gaat eigenbelang samen met een hoger ideaal? Heb je nog autonomie als een algoritme de toon van je e-mails controleert? Kun je eisen dat werknemers 100% zichzelf zijn?
Aan de hand van diverse filosofen zet Nieuwe werkrelaties de gedachte achter zeven organisatieculturen op een rijtje. Daarbij komen ook experimenten aan de orde als Holacratie, Open Book Management, HR-analytics en het keukentafelgesprek. Het boek eindigt met een pleidooi voor werkrelaties waarin je mag afwijken van de norm. Een sterke bedrijfscultuur is geen monocultuur.
Dit boek is herkenbaar voor managers en werknemers. Het geeft aandachtspunten voor een doordachte bedrijfscultuur.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Van radertje naar bron
2 De nieuwe grammatica van relaties
3 Vriendschap op het werk
4 Sturen op cultuur
5 De competitiecultuur
6 De idealistische cultuur
7 Van piramide naar netwerk
8 De lichtmoderne cultuur
9 De dorpscultuur
10 Erkenning als herkenning
11 De filosofie van de keukentafel
12 De digitale etalage
13 Onpersoonlijke relaties
14 Een sterke bedrijfscultuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan