Eric Rassin (1969) studeerde rechten en gezondheidswetenschappen en promoveerde aan de Universiteit Maastricht.
Meer over Eric RassinHet Spinoza-effect
Goedgelovigheid en de zoektocht naar de waarheid
Gebonden Nederlands 2013 1e druk 9789055947966Samenvatting
We krijgen dagelijks een grote hoeveelheid informatie te verwerken, in gesprekken, via (sociale) media, op het werk en privé. Helaas is lang niet alles wat we vernemen waar. Maar hoe maak je onderscheid tussen ware en onware informatie? En hoe goed zijn mensen in het maken van dat onderscheid?
In dit boek wordt de wetenschappelijke literatuur over leugendetectie (in de meest brede zin van het woord) op een rij gezet. Conclusie is dat we niet zo goed zijn in het doorzien van bedrog als we wellicht zelf denken. Sterker nog, het lijkt erop dat we behoorlijk naïef en goedgelovig zijn. Verklaringen voor de menselijke goedgelovigheid worden tegen het licht gehouden, alsmede manieren om verzet te bieden tegen goedgelovigheid.
Een aansprekend boek, met tal van voorbeelden, dat aanzet om nog eens goed na te denken over de vermeende vanzelfsprekendheid van onze eigen kennis over van alles en nog wat.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Flauwekullogie: ofwel een psychologisch broodje aap
2. Wat is goedgelovigheid?
3. Leugendetectie
4. Het zal wel; verklaringen voor goedgelovigheid
5. Een gewaarschuwd mens telt voor twee: vier wetenschapsdeugden waar iedereen over zou moeten beschikken
Conclusie
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan