Lees verder
Crisis en vernieuwing
Gebonden Nederlands 1997 9789055940653Samenvatting
Dit boek laat zien hoe organisaties zich ontwikkelen en vernieuwen en wat managers kunnen doen om dit proces te begeleiden. In tegenstelling tot de traditionele organisatietheorie, die rationaliteit en beheersing predikt, stelt Hurst dat managers op gezette tijden bewust een crisis moeten uitlokken om weerstand te breken en het vernieuwingsproces in een stroomversnelling te doen geraken. Hij ontwikkelt daartoe een veranderingsmodel - de ecocyclus van de organisatie- om duidelijk te maken dat zelfs succesvolle organisaties soms ten prooi vallen aan catastrofes. Jonge organisaties zijn doorgaans gefocust op innovatie en leren. Wanneer zij ouder worden, raken zij geobsedeerd door prestaties. Aan deze obsessie kleeft het risico dat de organisatie ongevoelig wordt voor kleine veranderingen in de omgeving; het leervermogen van de organisatie gaat er op den duur onder lijden met alle gevaren van dien. Vernieuwing - het terugbrengen van een prestatiegerichte organisatie naar een meer leergierige houding - vereist het terugvinden van de opwinding, emotionele gebondenheid en de waarden die verloren zijn geraakt. Hurst beschrijft hoe dit hernieuwingsproces verloopt en geeft managers theoretische en praktische handvatten om hun organisaties (weer) tot leven te brengen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. De wijsheid van de jagers
2. Leren en presteren
3. Blokkendozen en zeepbellen
4. Jagers van de geest
5. Groei en vernieuwing
6. Het creëren van een crisis
7. Ethische anarchie
Noten
Bibliografie
Namenregister
Zakenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan