Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 64% korting

Crisis en vernieuwing

Gebonden Nederlands 1997 9789055940653
Dit product is niet leverbaar
VOORDEEL - 64% korting

Samenvatting

Dit boek laat zien hoe organisaties zich ontwikkelen en vernieuwen en wat managers kunnen doen om dit proces te begeleiden. In tegenstelling tot de traditionele organisatietheorie, die rationaliteit en beheersing predikt, stelt Hurst dat managers op gezette tijden bewust een crisis moeten uitlokken om weerstand te breken en het vernieuwingsproces in een stroomversnelling te doen geraken. Hij ontwikkelt daartoe een veranderingsmodel - de ecocyclus van de organisatie- om duidelijk te maken dat zelfs succesvolle organisaties soms ten prooi vallen aan catastrofes. Jonge organisaties zijn doorgaans gefocust op innovatie en leren. Wanneer zij ouder worden, raken zij geobsedeerd door prestaties. Aan deze obsessie kleeft het risico dat de organisatie ongevoelig wordt voor kleine veranderingen in de omgeving; het leervermogen van de organisatie gaat er op den duur onder lijden met alle gevaren van dien. Vernieuwing - het terugbrengen van een prestatiegerichte organisatie naar een meer leergierige houding - vereist het terugvinden van de opwinding, emotionele gebondenheid en de waarden die verloren zijn geraakt. Hurst beschrijft hoe dit hernieuwingsproces verloopt en geeft managers theoretische en praktische handvatten om hun organisaties (weer) tot leven te brengen.

Specificaties

ISBN13:9789055940653
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:252
Uitgever:Scriptum
Druk:0

Expertrecensies (1)

recensie
Crisis en vernieuwing
Kees Visser | 17 augustus 1998
Kleine organisaties kijken vaak met veel ontzag naar grote organisaties. De grote jongens als Philips, Shell en Unilever mogen zich op meer bewondering en aandacht verheugen dan 'bedrijfjes' met slechts 100 werknemers, die vaak naamloos door het leven gaan. Toch biedt groot zijn niet alleen maar voordelen. Bureaucratie is toch vooral een kenmerk van grote, en niet van kleine ondernemingen, om maar een voorbeeld te noemen. David Hurst pleit in 'Crisis en vernieuwing' voor een herinvoering in grote organisaties van de waarden die kleine organisaties hun succes verschaffen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Inhoudsopgave

Dankwoord
Inleiding

1. De wijsheid van de jagers
2. Leren en presteren
3. Blokkendozen en zeepbellen
4. Jagers van de geest
5. Groei en vernieuwing
6. Het creëren van een crisis
7. Ethische anarchie

Noten
Bibliografie
Namenregister
Zakenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Crisis en vernieuwing