Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Goed nieuws in kwade tijden

Crisiscommunicatie in de praktijk

Gebonden Nederlands 2002 9789052614069
Voormalig top 100Totaal 37 dagen
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Bedrijven kennen niet alleen goede, maar ook kwade tijden. De besmettingszaak van Coca-Cola, de moordbandencrisis van Ford en Firestone, de geflopte beursgang van World Online, de kinderarbeidkwestie van IKEA: Ondernemingen komen negatief in het nieuws, al dan niet terecht. Crises zijn aan de orde van de dag.

In 'Goed nieuws in kwade tijden' betoogt Paul Stamsnijder dat een nieuwe periode is aangebroken: het transparantietijdperk. Wat zich binnen bedrijven afspeelt, wordt steeds zichtbaarder voor het grote publiek. Door Internet is de grens tussen in- en externe communicatie vervaagd, waardoor een incident sneller dan ooit tot een crisis escaleert. Niet het beeld dat wordt voorgespiegeld in campagnes maakt de reputatie van de onderneming, maar wie zij is en wat zij doet. Paul Stamsnijder adviseert hoe bedrijven moeten omgaan met hun communicatie in deze transparantie.

'Goed nieuws in kwade tijden' is een handboek voor de manager die liever niet door schade en schande wijs wil worden. Het boek biedt niet alleen inzicht in het fenomeen crisis, maar levert ook de praktische aanpak om zelf escalatie te voorkomen of te beperken. Aan de hand van vele actuele voorbeelden wordt aangetoond dat bedrijven zich alleen maar kunnen wapenen tegen de toegenomen transparantie door zelf transparant te zijn. Bedrijven kunnen geen geheimen meer bewaren of zaken anders voorstellen dan ze zijn.

Specificaties

ISBN13:9789052614069
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:184
Uitgever:Boom
Druk:0
Verschijningsdatum:29-12-2009
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

4.3 van de 5
4 stemmen
1
3
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

achtergrond
De noodzaak van interne communicatie voor een sterk imago - Blijf wie je bent
Paul Stamsnijder 11 november 2002

Over Paul Stamsnijder

Paul Stamsnijder (1968) is oprichter en managing partner van de Reputatiegroep, een strategisch corporate communicatiebureau. Het bureau helpt opdrachtgevers bij het creëren van positieve invloed op de beeldvorming rond hun organisatie. Stamsnijder is gespecialiseerd in reputatiemanagement, corporate (re)branding en crisiscommunicatie. De dialoog met stakeholders is in zijn beleving een cruciaal instrument voor het vormgeven van verandering en onmisbaar voor het creëren van draagvlak voor nieuwe organisatievormen, (merk)strategieën en -beleid. Hij schreef eerder het standaardwerk 'Goed nieuws in kwade tijden: crisiscommunicatie in de praktijk' (2002) en ' Het merk is dood, leve het merk: rebranding – mislukking of meesterwerk' (2008). Het laatste boek werd dat jaar genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs.

Andere boeken door Paul Stamsnijder

Inhoudsopgave

1. Wat is crisiscommunicatie?
2. Geschiedenis van crisiscommunicatie
3. Crisiscommunicatie in het transparantietijdperk
4. Crisiscommunicatie en leiderschap
5. De anatomie van een crisis
6. Strategieën voor crisiscommunicatie
7. Tactieken voor crisiscommunicatie
8. De communicatiecarrousel

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Goed nieuws in kwade tijden