Wouter van Bergen is financieel-economisch journalist bij De Telegraaf. Eerder werkte hij bij Nieuws van de Dag en fem Business.
Meer over de auteursDe kleine Piketty 2
Zijn werk over kapitaal en ideologie samengevat
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 9789047014164 1e drukSamenvatting
Financieel journalisten Wouter van Bergen en Martin Visser hebben in ‘De kleine Piketty 2’ het nieuwste boek van Piketty samengevat en voorzien van duiding voor de Nederlandse lezer. In 2014 brak de Franse econoom Thomas Piketty internationaal door met zijn boek ‘Kapitaal in de 21ste eeuw’, een vernieuwende en vlijmscherpe analyse van de groeiende economische en sociale ongelijkheid in de moderne wereld. Zijn boek werd een wereldwijde bestseller – ongekend voor een economisch-historisch werk van achthonderd pagina’s.
Nu is Piketty terug met het nog dikkere ‘Capital et idéologie’ (‘Kapitaal en ideologie’), waarin hij de ideologische stromingen onderzoekt die ten grondslag lagen aan die ongelijkheid. Piketty rekent af met het huidige fatalistische denken en geeft de aanzet voor een nieuwe ideologie van gelijkheid.
‘De kleine Piketty 2’ van Wouter van Bergen en Martin Visser is er voor iedereen die wel mee wil praten, maar geen tijd heeft om 1100 pagina’s te lezen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Martin Visser
Inhoudsopgave
Samenvatting Capital et idéologie
Voorwoord en inleiding 15
Deel 1. Inegalitaire stelsels en de geschiedenis 21
Deel 2. Slavenstaten en koloniën 34
Deel 3. De grote transformatie van de twintigste eeuw 53
Deel 4. Herziening van de dimensies van politiek conflict 73
Conclusie 93
Verder lezen 96
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan