Een onderzoekende houding in bedrijf
Professionele vaardigheden voor het economisch domein
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789046907399Samenvatting
Hbo-studenten moeten kritisch kunnen redeneren en argumenteren, zaken vanuit verschillende perspectieven kunnen bekijken en om kunnen gaan met complexe, soms tegenstrijdige informatie. Een onderzoekende houding in bedrijf geeft handvatten voor het aanleren van een onderzoekende houding binnen het economische domein.
Een onderzoekende houding in bedrijf leert toekomstige professionals te observeren wat er om hen heen gebeurt, er kritische vragen over te stellen, goed te evalueren en te reflecteren. Op toegankelijke wijze komen belangrijke eigenschappen aan de orde, zoals opmerkzaamheid, nieuwsgierigheid, bedachtzaamheid en kritisch zijn. Het boek bevat praktijkgerichte oefeningen en een zelfscan om de eigen ontwikkeling te volgen en doelen te bepalen.
Dit boek is een variant op Een onderzoekende houding (binnen het sociale domein). De inhoud is volledig geactualiseerd en toegespitst op het economische domein, bijvoorbeeld door het gebruik van economisch vakjargon. Nieuwe oefeningen en praktijkcases sluiten beter aan op huidige ontwikkelingen binnen het economische domein.
Een onderzoekende houding in bedrijf is geschikt voor de opleidingen HBO Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde en Commerciële economie.
Arnout Schuitema houdt zich binnen lerarenopleidingen en bij sociale studies onder andere bezig met leerlijnen praktijkonderzoek en de ontwikkeling en implementatie van programma's rond de onderzoekende houding. Greet van der Kaap is docent communicatieonderzoek en praktijkadviseur bij de opleiding Communicatie van Hogeschool Windesheim. Maaike van den Herik werkte voorheen samen met Arnout Schuitema aan leerlijnen praktijkonderzoek en programma's rond de onderzoekende houding en is momenteel directeur van een Basisschool.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan