Marianne Verhallen schreef eerder samen met Simon Verhallen het didactiekboek Woorden leren, woorden onderwijzen (CPS Uitgeverij).
Meer over de auteursTaalontwikkeling op school
handboek voor interactief taalonderwijs
Paperback Nederlands 2011 2e druk 9789046902547Samenvatting
Wat is taalontwikkelende interactie? Hoe stem je als leraar of begeleider het taalaanbod af op kinderen in de klas of in een groep? Hoe geef je feedback waardoor kinderen groeien in hun taalproductie? Hoe bied je ruimte om de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren? Met Taalontwikkeling op school leert de leerkracht, onderwijsassistent of pedagogisch medewerker de taalontwikkeling van kinderen effectief te stimuleren in interactie, niet alleen tijdens de taallessen op school maar juist ook daarbuiten.
In dit boek zijn de middelen om taalontwikkeling te bevorderen samengebracht tot een compleet en praktisch 'taalgroeipakket'. In de eerste hoofdstukken behandelen de auteurs het taalverwervingsproces en de succesfactoren daarin. Vervolgens bespreken zij drie belangrijke �taalgroeimiddelen�: taalaanbod, taalruimte en feedback. De hoofdstukken bevatten veel opdrachten om het betreffende taalgroeimiddel te leren toepassen in de praktijk. Ten slotte besteden de auteurs aandacht aan de manier waarop de taalgroeimiddelen in uiteenlopende interactiesituaties het beste tot hun recht kunnen komen.
Taalontwikkeling op school is geschreven voor studenten van de pabo, hbo pedagogiek en opleidingen voor onderwijsassistent en pedagogisch medewerker, en voor professionals die met taalontwikkeling van kinderen te maken hebben.
Marianne Verhallen en Ruud Walst hebben beiden een achtergrond als lerarenopleider en onderzoeker. Zij bieden nascholingstrajecten aan op het gebied van taalontwikkeling en taaldidactiek.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan