
Lees verder
Jeroen van der Veer was CEO van Shell, en, naast veel meer, president-commissaris bij ING en Philips.
Meer over Jeroen van der VeerTweeënveertig jaar was Jeroen van der Veer werkzaam bij de Koninklijke Shell, waarvan ruim vijf jaar als CEO. In die lange periode leerde hij ontelbare lessen over leiderschap. Hoe motiveer je je personeel, hoe selecteer je nieuwe leiders, hoe bouw je aan een succesvolle strategie, waar let je op als je veranderingen wilt doorvoeren, en hoe ga je om met de media, met ngo’s en met politici?
In dit boek zet Van der Veer zijn inzichten op papier, geïllustreerd met vele voorbeelden uit zijn Shell- en commissarissenpraktijk. De moeizame onderhandelingen met de Russen bij het Sakhalinproject, zijn curieuze ervaringen met de Libische leider Khadaffi, zijn rondjes langs het Lago Maggiore met de CEO van BP tijdens het Bilderberg-congres van 2004.
Hij vertelt openhartig over zijn loodzware werkweken als topman van een multinational, de jetlags, de hazenslaapjes, met sport als uitlaatklep. In een kraakheldere stijl formuleert Van der Veer zijn succesformule. Van A naar B is een must-read voor leiders in de dop en voor iedereen die geïnteresseerd is in het recente Nederlandse bedrijfsleven.
leiderschap leidinggeven van a naar b strategie management verandermanagement communicatie olie-industrie shell essa bedrijfscultuur corporate governance crisis management ondernemerschap internationaal zakendoen voorbeeldgedrag energiesector strategisch management cultuur persoonlijk leiderschap sociale acceptatie besluitvorming next steps duurzaamheid integriteit diversiteit decision making ankers internationale betrekkingen a naar b model werkervaring ngo-relaties mediarelaties motivatie reputatiemanagement werk-privé balans coach, coach, out rolmodellen beloning elevator speech energietransitie 20-60-20 regel onderhandelen technologie kostenbesparing job tenure talentontwikkeling footprintdenken expat-ervaringen matrixmanagement diplomatieke vaardigheden ngo's corporate social responsibility omgang met media company first communicatietechnieken co2-reductie veiligheid purpose work-life balance reputatie technische competentie toezicht simpliciteit selectie inzicht persoonlijke discipline operationele excellentie commissaris expatervaring machtsdynamiek toekomstscenario benchmarking projectmanagement authenticiteit continuïteit werkcultuur werkgemeenschap