Peer Scheepers is hoogleraar methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek bij de leerstoelgroep Sociologie van de Radboud Universiteit.
Meer over de auteursOnderzoeksmethoden
Paperback Nederlands 2021 10e druk 9789024438082Samenvatting
Onderzoeksmethoden is een multidisciplinaire inleiding in de methoden van fundamenteel en praktijkgericht sociaal-wetenschappelijk onderzoek. Aan de hand van interessante en actuele voorbeeldonderzoeken besteden de auteurs aandacht aan het opstellen van een onderzoeksplan, uiteenlopende onderzoekstradities en onderzoeksontwerpen. Binnen elk van deze onderzoeksontwerpen komen operationaliseren, validiteit en betrouwbaarheid aan bod en leer je hoe je de verzamelde gegevens kunt analyseren en rapporteren.
Aan de orde komen o.a. grootschalig veldonderzoek, het experiment, etnografisch veldonderzoek, inhoudsanalyse, case study, systematisch literatuuronderzoek, meta-analyse en het gebruik van bestaande gegevens. Het boek is afgestemd op de didactiek van de methodenleer en bevat per hoofdstuk opgaven rond actuele thema’s.
Deze tiende druk is geheel geactualiseerd en uitgebreid met verschillende onderzoeksontwerpen. Daarnaast is in deze editie veel aandacht voor de Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit waaraan alle onderzoekers en studenten in het hoger en wetenschappelijk onderwijs gebonden zijn.
Op de site staan extra opdrachten om de methodologische inzichten toe te passen en op een actieve manier te werken met de lesstof. Onderzoeksmethoden is interessant zijn voor alle hbo- en wo-studenten in de maatschappij- en gedragswetenschappen, gezondheidswetenschappen en bestuurs- en managementwetenschappen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Hilde Tobi
Inhoudsopgave
1 Sociaalwetenschappelijk onderzoek en wetenschappelijke integriteit 11
Peer Scheepers en Hilde Tobi
1.1 Inleiding en leerdoelen 11
1.2 Sociaalwetenschappelijk onderzoek 12
1.3 Communicatie over wetenschappelijk onderzoek 17
1.4 Onderzoek in de media 19
1.5 Ethische principes en wetenschappelijke integriteit 22
1.6 De onderzoeker als professional: wetenschappelijke integriteit 26
1.7 Van wetenschappelijke integriteit naar het onderzoeksplan 27
Literatuur 32
2 Het onderzoeksplan 33
Hilde Tobi en Peer Scheepers
2.1 Inleiding en leerdoelen 33
2.2 De tien onderdelen van een onderzoeksplan 35
2.3 Literatuuronderzoek: voorbereiding op het onderzoeksplan 39
2.4 De probleemstelling 41
2.5 Onderzoeksontwerp 51
2.6 Ethische en praktische overwegingen 61
2.7 Wijzigingen in het onderzoeksplan 62
2.8 Terugblik en vooruitblik 64
Literatuur 67
3 Benaderingen van onderzoek 69
Maartje Cobussen, Jarl Kampen en Peer Scheepers
3.1 Inleiding en leerdoelen 69
3.2 Typen onderzoek 69
3.3 Het positioneren van onderzoek 74
3.4 Benaderingen van onderzoek 91
3.5 Overzicht en inzicht 101
Literatuur 106
4 Theorieën, hypothesen en operationalisaties 107
Peer Scheepers, Michael Savelkoul en Anja Boevé
4.1 Inleiding en leerdoelen 107
4.2 Theorie als een samenhangend stelsel van uitspraken 108
4.3 Methodologische spelregels 113
4.4 Wetenschappelijke definities 121
4.5 Operationaliseren 125
4.6 Kwaliteit van de operationalisaties: validiteit en betrouwbaarheid 139
4.7 Bruikbaarheid 150
4.8 Terugblik en vooruitblik: van vraagstelling naar theorie, hypothesen, operationalisaties en weer terug 152
Literatuur 157
5 Grootschalig veldonderzoek 159
Peer Scheepers, Michael Savelkoul, Anja Boevé en Pieter van Groenestijn
5.1 Inleiding en leerdoelen 159
5.2 Probleemstelling: wat en waarom? 163
5.3 Onderzoeksontwerp: hoe? 170
5.4 Terugblik en vooruitblik 216
Literatuur 224
6 Experiment 227
Liesbet Veenstra, Ruud Zaalberg, Mariska Kleemans en Jonathan van ’t Riet
6.1 Inleiding en leerdoelen 227
6.2 Probleemstelling: wat en waarom? 228
6.3 Onderzoeksontwerp: hoe? 236
6.4 Hoe wil je rapporteren? 258
6.5 Overzicht en vooruitblik 259
Literatuur 266
7 Etnografisch onderzoek 269
Toon van Meijl, Martijn Koster en Joost Beuving
7.1 Inleiding en leerdoelen 269
7.2 Probleemstelling: wat en waarom? 270
7.4 Hoe ga je rapporteren? 297
7.5 Samenvatting en vooruitblik 298
Literatuur 303
Aanbevolen literatuur 305
8 Inhoudsanalyse 307
Gabi Schaap, Joost Beuving, Mariska Kleemans en Liesbeth Hermans
8.1 Inleiding en leerdoelen 307
8.2 Kwantitatieve inhoudsanalyse: Probleemstelling 308
8.3 Kwantitatieve inhoudsanalyse: Onderzoeksontwerp: hoe? 314
8.4 Hoe rapporteer je een kwantitatieve inhoudsanalyse? 326
8.5 Kwalitatieve inhoudsanalyse: Probleemstelling 327
8.6 Kwalitatieve inhoudsanalyse: Onderzoeksontwerp: hoe? 333
8.7 Hoe rapporteer je een kwalitatieve inhoudsanalyse? 338
8.8 Inhoudsanalyse met en door computers 338
8.9 Samenvatting en vooruitblik 340
Literatuur 344
9 Systematisch literatuuronderzoek 345
Jurian Meijering, Hilde Tobi en Jarl Kampen
9.1 Inleiding en leerdoelen 345
9.2 Probleemstelling: wat en waarom? 347
9.3 Onderzoeksontwerp: hoe? 353
9.4 Overzicht en vooruitzicht 366
Literatuur 369
10 Gebruik van bestaande gegevens 371
Paula Thijs, Michael Savelkoul en Peer Scheepers
10.1 Inleiding en leerdoelen 371
10.2 Verschillende soorten bestaande gegevens 372
10.3 Registraties en officiële statistiek 373
10.4 Secundaire analyse op bestanden uit data-archieven 380
10.5 Voor- en nadelen van het gebruik van bestaande gegevens 391
10.6 Terugblik en vooruitblik 395
Literatuur 399
Register 401
Over de auteurs 411
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan