Dr. Pieternel Dijkstra is sociaal psycholoog en oprichter van de IBT Academie, een scholingsplatform voor relatie- en gezinstherapeuten. Ze werkt als psycholoog, trainer in de geestelijke gezondheidszorg, onderzoeker en auteur. De laatste jaren werkt ze vooral vanuit de derde generatie cognitieve gedragstherapie, waar IBCT een onderdeel van is.
Meer over de auteursPoster Zelfregulerend leren
effectiever leren met 14 leerstrategieën
Losbladig Nederlands 2018 1e druk 9789024419593Samenvatting
Zelfregulerend leren houdt in dat leerlingen het eigen leerproces actief sturen en zelfstandig leren. Oftewel, leerlingen weten wat ze moeten doen om goed te kunnen leren en hoe ze zichzelf, voor het leren, gemotiveerd kunnen houden. Zelfregulerend leren gebeurt aan de hand van 14 leerstrategieën. Naarmate leerlingen deze leerstrategieën beter weten in te zetten tijdens het leren, verbeteren hun prestaties en motivatie. Op de Poster Zelfregulerend leren staan deze 14 leerstrategieën afgebeeld.
Overzicht van 14 leerstrategieën
De poster geeft leerlingen een overzicht van de leerstrategieën en wat ze inhouden, en herinnert ze eraan de leerstrategieën toe te passen. De poster helpt de leerkracht om uit te leggen wat leerstrategieën zijn en om er, tijdens het lesgeven, naar te verwijzen.
De 14 leerstrategieën zijn onderverdeeld in de volgende 5 clusters:
Metacognitieve kennis
Metacognitieve vaardigheden
Cognitieve vaardigheden
Organisatievaardigheden
Motivatie
Combinatie met trainingskaarten en boek
De poster dient als ondersteuning bij het gebruik van de Trainingskaarten Effectieve Leerstrategieën en het boek Effectiever leren met leerstrategieën.
De poster, trainingskaarten en het boek sluiten qua vormgeving en inhoud bij elkaar aan. Door het kleurgebruik en de illustraties is meteen herkenbaar:
aan welke strategie(ën) er gewerkt gaat worden
welke strategie(ën) de leerling(en) al beheerst/beheersen
welke strategie(ën) nog verder ontwikkeld kunnen worden
welke strategie(ën) handig is/zijn om in een bepaalde situatie in te zetten
Voor wie?
De poster is bedoeld voor leerlingen in groep 6, 7 en 8 van het basisonderwijs en klas 1, 2 en 3 van het voortgezet onderwijs. Leerlingen kunnen klassikaal, in groepjes of in een-op-een begeleiding met de op de kaarten en poster beschreven leerstrategieën aan de slag.
Het trainen van leerlingen in het hanteren van leerstrategieën helpt leerlingen het beste uit zichzelf te halen. Het geeft bovendien invulling aan het idee achter passend onderwijs: iedere leerling is uniek, en door leerlingen toe te rusten met leerstrategieën kunnen zij beter zelf bepalen hoe hun leerproces eruit ziet.
Hoe ziet de poster eruit?
De poster is in kleur gedrukt op A1-formaat. Een set posters bestaat uit twee dezelfde posters.
De serie In de klas
De Poster Zelfregulerend leren hoort bij de serie In de klas. Deze serie bestaat uit een reeks praktische uitgaven voor docenten, leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan