Competentiegericht opleiden en leren
Sturen en coachen door praktijkbegeleiders
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789024417438Samenvatting
Dit boek gaat over competenties die nodig zijn om deelnemers aan het secundair beroepsonderwijs beter te kunnen opleiden en begeleiden bij hun competentiegericht leren op de werkplek en op school. De invoering van het competentiegericht onderwijs, volgens de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB), vereist dat bedrijven en instellingen een nadrukkelijkere rol spelen bij de opleiding en begeleiding van leerlingen, stagiairs en deelnemers aan de beroepsbegeleidende of aan de beroepsopleidende leerweg. De bedoeling is het aanreiken van informatie over competenties en over competentiegericht sturen en coachen van deelnemers door begeleiders.
Aan de oorsprong van dit boek liggen praktijkervaringen, vragen van praktijkbegeleiders over competentiegericht opleiden en leren en de veranderingen in het onderwijssysteem. De inhoud van dit boek richt zich op de vier kerncompetenties:
1. beroepsonderwijscompetenties
2. begeleidingscompetenties
3. opleidingscompetenties
4. coachingscompetenties
Dit boek is gericht op het verwerven van kennis, vaardigheden en houding. Het boek gaat over competenties die een praktijkbegeleider moet bezitten om deelnemers die hun opleiding in de praktijk en op school volgen tot vakmensen op te leiden.
Dit boek is bestemd voor diegenen die betrokken zijn bij de beroepsbegeleidende leerweg op de regionale opleidingencentra. Dit zijn praktijkbegeleiders, leermeesters, mentoren, praktijkopleiders, schoolbegeleiders, leraren, schooldecanen, opleidingsadviseurs, voorlichters en examinatoren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Beroepscompetenties praktijkbegeleider
Deel 1 Competentiegerichte beroepsopleiding
1 Beroepsbegeleidende leerweg
1.1 De nieuwe opleidingssituatie
1.2 Secundair beroepsonderwijs
1.3 Wet Educatie en Beroepsonderwijs
1.4 De kwalificatiestructuur
1.5 Opbouw opleidingssysteem
1.6 Verantwoordelijkheden
1.7 Opdracht 1
2 Competentiegericht opleiden in het bedrijf
2.1 Opleiden en produceren
2.2 Wel of niet opleiden
2.3 Kosten en opbrengsten
2.4 Taken en functies praktijkbegeleider
2.5 Competenties praktijkbegeleider
2.6 Spin in het opleidingsweb
2.7 Opdracht 2
3 Competentiegerichte leer- en hulpmiddelen
3.1 Al dat administratieve gedoe
3.2 Opbouw van de portfolio
3.3 Planning en registratie in praktijk en theorie
3.4 Structuur en opbouw werkboek
3.5 Werken met het werkboek
3.6 Beoordelen en evalueren competenties
3.7 Opdracht 3
4 Competentiegericht beoordelen en examineren
4.1 Nu weer een proeve van bekwaamheid
4.2 Een volledig portfolio
4.3 Beoordeling van opdrachten in de praktijk
4.4 Beoordeling van opdrachten in de werkboeken
4.5 Beoordeling van theoretische kennis
4.6 Beoordeling van een proeve van bekwaamheid
4.7 Het uiteindelijke diplomeren
4.8 Meer of minder geschikt
4.9 Opdracht 4
Deel 2 Competent leren en begeleiden
5 Ontwikkeling competentie
5.1 De competente beroepsbeoefenaar
5.2 Ontwikkeling beroepscompetenties
5.3 Leren en zelfsturing
5.4 Van beginnende deelnemer tot zelfsturende medewerker en bbl-kwalificaties
5.5 Trapsgewijze ontwikkeling
5.6 Opdracht 5
6 Leren en leerstijlen
6.1 Nieuwe deelnemers
6.2 Leren als doel
6.3 Leren van ervaringen
6.4 Leren in de praktijk
6.5 Instrueren en leren
6.6 Van leren naar delegeren
6.7 Opdracht 6
7 Studeren en registreren
7.1 Zappen is veel gemakkelijker
7.2 Instructieteksten bestuderen
7.3 Leerstijlen van deelnemers
7.4 Schriftelijk communiceren
7.5 Schrijven van een studieverslag
7.6 Structuur en registratie in besprekingen
7.7 Richtlijnen duidelijk schrijven
7.8 Registratie leer- en hulpmiddelen
7.9 Opdracht 7
8 Leren en begeleiden
8.1 Verschillen in leertempo
8.2 Verantwoordelijkheid voor opleiden en leren
8.3 Van begeleid naar zelfstandig leren en werken
8.4 De ontwikkeling van de deelnemer
8.5 De invloed van de praktijkbegeleider
8.6 Overzicht stapsgewijze ontwikkeling
8.7 Opdracht 8
Deel 3 Competent opleiden en sturen
9 Selecteren en introduceren
9.1 Kiezen en opvangen
9.2 Selecteren
9.3 Introduceren
9.4 Opzet introductieprogramma
9.5 Introductiegesprek
9.6 Opdracht 9
10 Begeleid werkboek
11 Voorbereiden en instrueren
12 Beoordelen en evalueren
Deel 4 Competent begeleiden en coachen
13 Houding en motivatie
14 Communicatie en feedback
15 Samenwerken en overleggen
16 Coachen en gespreksvoering
Samenvatting
Informatiebronnen
Opdracht leerstijlen
Bijlagen
Publicaties
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan