Al ruim 25 jaar werken Sasja Dirkse en Angela Talen als ‘architects of learning’ en ontwikkelen zij innovatieve oplossingen die bijdragen aan leiderschap, leren en verandering van mensen in organisaties. In 2020 startten zij met DE VERANDERK AMER na de overdracht van het bureau 2KNOWHOW, dat zij 20 jaar daarvoor oprichtten.
Meer over de auteursHet kleine boek voor grote verandering
Effectief leiderschap in verandering
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789024404544Samenvatting
Van praten naar doen
- Hoe stuur je als leidinggevende een verandering aan?
- Werkt strakke sturing, of moet je juist ruimte geven?
- Wat is de invloed van de structuur en eigen gedrag?
- Hoe maak je de stap van ‘praten over’ naar ‘doen’?
- Hoe kun je in zes maanden je effectiviteit als leider écht vergoten?
Veranderen is aan de orde van de dag. Veel organisaties zitten in zwaar weer en beseffen dat continu leren en veranderen essentieel zijn om onderscheidend, rendabel en aantrekkelijk te kunnen blijven. Dit vraagt om een cultuurverandering, en dat blijkt vaak lastig. De praktijk wijst uit dat de meeste leiders met hun aanpak en eigen gedrag, oude patronen eerder versterken dan doorbreken. Het gewenste effect van een verandering of reorganisatie blijft dan uit.
'Het kleine boek voor grote verandering' is een verhelderend en praktisch boek over leiderschap in verandering. Dirkse en Talen hebben in dit boek hun inspirerende visie op leiderschap en verandering vertaald in aansprekende voorbeelden en handvatten voor de dagelijkse praktijk. Bovendien bevat dit boek vele reflectievragen, een zelftest waarmee je jezelf kunt scoren, tips en opdrachten waarmee je jezelf vervolgens doelbewust kunt verbeteren op punten waar je als leidinggevende lager op scoort. En omdat de praktijk weerbarstig is, geven Dirkse en Talen een zesmaandenveranderkalender die je structuur en inspiratie geeft om vandaag te beginnen.
Congruentie is het sleutelwoord. Jij roept met je aanpak en je eigen gedrag, het gedrag op dat jij wilt zien. Het gedrag van de leidinggevende is een belangrijke factor om een verandering te laten slagen. Het blijkt dat veel leidinggevenden echter zich daarvan niet bewust zijn en zelfs met hun gedrag ongewenst gedrag van hun medewerkers oproepen! Het boek besteedt daarom aandacht aan zowel de 'harde' als de 'zachte' kant van het veranderen en zet de leidinggevende daarin centraal. De theorie wordt verlevendigd door de vele voorbeelden waarin leidinggevenden terugkijken op een veranderproces.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Angela Talen
Inhoudsopgave
Leeswijzer
Deel 1: Verhalen over veranderen
Drie eerlijke reflecties op verandering
-Verhaal van een directeur
-Verhaal van een manager
-Verhaal van een teamleider
Deel 2: Visie op verandering
Over het belang van congruentie
-Kijk op verandering
-Het congruentiemodel voor effectief leiderschap
-Het belang van duidelijke kaders
-Het belang van congruente context
-Het belang van echte aandacht
-Het belang van congruent gedrag van de leidinggevende
Deel 3: Zelftest
Hoe congruent stuur jij de verandering aan?
-Zelftest effectief leiderschap in verandering´
-Leidinggeven vanuit duidelijke kaders
-Beïnvloeden van de context
-Leidinggeven met aandacht
-Congruent gedrag van de leidinggevende
-Voornemens voor effectief leidinggeven
Deel 4: Praktijk van veranderen
Grote veranderingen door kleine interventies
-Tips vooraf
-Interventies
-Interventies voor duidelijke kaders
-Interventies voor een congruente context
-Interventies voor echte aandacht
-Interventies voor congruent eigen gedrag
-Verankering van de verandering
Deel 5: 6 Maandenveranderkalender
Aan de slag
-Maand 1 Reflectie
-Maand 2 Duidelijke kaders
-Maand 3 Een congruente context
-Maand 4 Aandacht
-Maand 5 Congruent gedrag
-Maand 6 Verankeren
Tot slot
-Een duurzame verandering vraagt iets anders dan een crashdieet
-Leiderschap voor medewerkers
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan