Lees verder
Annemarie Mars is veranderkundig adviseur en spreker. Ze is de auteur van onder andere ‘Hoe krijg je ze mee?’ en ‘De functie van frictie’.
Meer over Annemarie MarsJongleren met loyaliteiten
Het veelzijdige krachtenveld van de middenmanager
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789023246008Samenvatting
Middenmanagers onderhouden relaties met meerdere mensen boven, onder en naast hen. Ze willen goed voor hun medewerkers zorgen, hun klanten excellent bedienen, een bijdrage leveren aan de doelstellingen van de organisatie, de besluiten van 'boven' overtuigend uitdragen, veranderingen realiseren, opbouwend samenwerken met hun collega-middenmanagers en tegelijk zorgen dat ze zelf plezier houden in het werk, zich persoonlijk ontwikkelen, carrière maken en zich niet over de kop werken. Soms wijzen al die belangen in dezelfde richting, vaak niet. Veel middenmanagers zal dan ook regelmatig het gevoel bekruipen dat ze moeten 'jongleren met loyaliteiten'.
Hoe kunnen middenmanagers er in zo'n uitdagende context toch uithalen wat erin zit? Om deze vraag te beantwoorden duikt de auteur in de haarvaten van de functie. Ze beschrijft op levendige en herkenbare wijze talrijke uitdagingen die zich binnen het krachtenveld van de middenmanager kunnen voordoen en kijkt welke mogelijkheden er zijn om hiermee om te gaan. Middenmanagers komen zelf uitgebreid aan het woord. Ten slotte wordt samengevat wat deze context betekent voor het leiderschap van de middenmanager.
'Jongleren met loyaliteiten' is prettig leesbaar en is direct toepasbaar in de eigen praktijk. Middenmanagers worden aan het denken gezet over de mate waarin ze zelf aan het jongleren zijn.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Annemarie Mars
Inhoudsopgave
1 Jongleren met loyaliteiten
2 De middenmanager als leidinggevende
2.1 Over het motiveren van medewerkers
2.2 Over 'moeten'
2.3 Over de middenmanager als coach
2.4 Over visie en inspiratie
2.2 Over aanspreken
3 De middenmanager als ontvanger van sturing van boven
3.1 Over de rolverdeling tussen top- en middenmanagement
3.2 Over het uitdragen van de plannen van de top
3.3 Over rapporteren
3.4 Over regels
3.5 Over bazen en hun gebruiksaanwijzing
4 De middenmanager als teamleider
4.1 Over topsport en teamwork
4.2 Over de sfeer in het team
4.3 Over teambijeenkomsten
5 De middenmanager als collega, als ketenpartner en als aanspreekpunt naar klanten
5.1 Over competitie tussen middenmanagers
5.2 Over de middenmanager in zijn MT
5.3 Over de samenwerking met de staf
5.4 Over middenmanagers die veel buiten de deur zijn
5.5 Over de klant als koning
6 De middenmanager als veranderaar
6.1 Over weerstand tegen veranderingen
6.2 Over veranderen om het veranderen
6.3 Over de ethiek van veranderen
6.4 Over de middenmanager als lemen laag
7 De middenmanager als mens
7.1 Over werkdruk
7.2 Over momenten van eenzaamheid
7.3 Over carrière maken
7.4 Over authenticiteit
8 Het leiderschap van de middenmanager
8.1 Situationeel leiderschap met een ethisch richtsnoer
8.2 Ruimte
8.3 Relaties
8.4 Richting
8.5 Reflectie
Bijlagen
Bronnen
Index
Dankwoord
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan