Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Van idee naar IE

Kennismaking met het intellectuele eigendomsrecht

Paperback Nederlands 2019 5e druk 9789013141504
Voormalig top 100Totaal 39 dagen
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Deze uitgave vormt een eerste kennismaking met het vakgebied van de intellectuele eigendom (IE). Binnen de IE-rechten ligt de focus op het auteursrecht, het octrooirecht en het merkenrecht. De uitgave valt op door de combinatie van een wetenschappelijke ondergrond met een sterke focus op praktijk. Wat is IE? Waarom bestaat het en wat kun je er mee? In Van Idee naar IE maak je op een toegankelijke # en toch wetenschappelijk gefundeerde # wijze kennis met de IE-rechten. Er is geen andere uitgave die een soortgelijke brug slaat tussen wetenschap en praktijk.

De lezer vergaart veel kennis over de IE en IE-strategie, en kan deze dankzij de praktische voorbeelden meteen toepassen. Aan de hand van de doorlopende casus van Sanderteg ziet u in detail wat er zoal komt kijken bij het beschermen van een nieuw product. Elk hoofdstuk sluit af met een aantal vragen. Als u alle antwoorden weet, bent u helemaal up-to-date over de laatste kennis rondom IE. De laatste hoofdstukken hebben betrekking op exploitatie van intellectuele eigendom en op de praktijk. De uitgave verwijst tevens naar de bijbehorende website. Hier vindt u een onderdeel IE-Registers en een onderdeel IE-Training, met opdrachten voor gebruik in het onderwijs. In de vijfde druk zijn de volgende wijzigingen meegenomen: Meer aandacht voor de IE-hoofdrechten, De tekst is waar mogelijk bondiger gemaakt, Terminologie door wet- en regelgever is veranderd en aangepast, meestal naar aanleiding van EU-regels (richtlijnen, verordeningen en rechterlijke uitspraken op EU-niveau).

De introductie is uitstekend geschikt voor praktijkgebruikers van IE, zoals bedrijfsjuristen, niet-gespecialiseerde advocaten en andere juristen. Ook niet-juristen lopen volop tegen IE-kwesties aan, zoals creatieven, marketeers, studenten van technische opleidingen, studenten brand- en designmanagement, mensen die zich bezighouden met creatieve prestaties, met technische innovaties en met naam- en vormgeving. Ook voor hen vormt deze uitgave een bron van informatie.

Specificaties

ISBN13:9789013141504
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:256
Druk:5
Verschijningsdatum:5-11-2019
Hoofdrubriek:Juridisch
ISSN:

Lezersrecensies

3.0 van de 5
2 stemmen
1
0
0
0
1

Over Sander Gellaerts

Sander Gellaerts is promovendus aan de Universiteit van Tilburg.

Andere boeken door Sander Gellaerts

Inhoudsopgave

De cijfers verwijzen naar de paginanummers. Kijk voor een gedetailleerd overzicht steeds in de bij het betreffende hoofdstuk vermelde inhoudsopgave
Lijst van afkortingen XIII

Hoofdstuk 1 Intellectuele eigendom is overal 1
1.1 Wat is IE? 2
1.2 Het intellectuele eigendomsrecht 3
1.3 De verschillen tussen de verschillende IE-rechten 11
1.4 Het belang van intellectuele eigendom 14
1.5 Een functionele indeling van het rechtsgebied 21
Vragen 25
Literatuur 26
Websites 27

Hoofdstuk 2 Auteursrecht en aanverwante rechten 29
2.1 Inleiding 31
2.2 Rechtsverkrijging en beschermingsduur van het auteursrecht 32
2.3 Het werk 33
2.4 De maker 40
2.5 De inhoud van het auteursrecht; exploitatie- en persoonlijkheidsrechten 43
2.6 De beschermingsomvang van het auteursrecht 52
2.7 Aanverwante rechten 62
Vragen 72
Literatuur 73
Websites 73

Hoofdstuk 3 Octrooirecht en andere op innovatie gerichte rechten 75
3.1 Inleiding 77
3.2 Rechtsverkrijging en beschermingsduur van het octrooirecht 78
3.3 De octrooieerbare uitvinding 81
3.4 De octrooiverlening 86
3.5 De rechthebbende op een octrooi 90
3.6 De inhoud van het octrooirecht 92
3.7 De beschermingsomvang van het octrooirecht 93
3.8 Andere op innovatie gerichte IE-rechten 102
Vragen 107
Literatuur 108
Websites 109

Hoofdstuk 4 Merkenrecht en andere rechten op namen en vormen 111
4.1 Inleiding 113
4.2 Rechtsverkrijging en beschermingsduur van het merkrecht 116
4.3 Het merk 117
4.4 De inhoud van het merkrecht 129
4.5 De beschermingsomvang van het merkrecht 130
4.6 Tenietgaan van het merkrecht 138
4.7 Andere rechten op namen en vormen 140
Vragen 154
Literatuur 156
Websites 156

Hoofdstuk 5 Goed idee, maar (toch) geen IE 157
5.1 Inleiding 159
5.2 Vrijheid van handel, beroep en bedrijf 159
5.3 Goed idee, lastig IE 161
5.4 Oneerlijke handelspraktijken – een algemene wettelijke regeling in het BW 169
5.5 Reclameregulering – bijzondere wettelijke regelingen in het BW en in afzonderlijke wetten, en zelfregulering 172
5.6 Bedrijfsgeheimen – een bijzondere wettelijke regeling buiten het BW 174
5.7 Het vangnet van de zogenoemde ‘slaafse nabootsing’ 176
Vragen 179
Literatuur 180
Websites 181

Hoofdstuk 6 IE-strategie 183
6.1 Van idee naar IE 184
6.2 IE-beschermingsstrategie 190
6.3 IE-exploitatiestrategie 199
6.4 IE-handhavingsstrategie: handhaving en processtrategie 204
6.5 Grenzen aan de IE-strategie 208
6.6 IE-strategie: spelen met IE 209
Literatuur 212

Hoofdstuk 7 En nu de praktijk – Sanderteg 213
7.1 De IE-praktijk van Sanderteg 214
7.2 Eerste vaststellingen 215
7.3 Keuzes en beslissingen 220
7.4 Anderen raadplegen 226

Jurisprudentieregister 231
Trefwoordenregister 235

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Van idee naar IE