Turnaround Management
Gebonden Nederlands 2016 1e druk 9789013136784Samenvatting
Een belangrijke succesfactor voor de turnaround van een bedrijf is dat de insolventierechtjuristen en de bedrijfskundigen elkaar volledig begrijpen. Deze uitgave draagt daaraan bij door insolventierechtjuristen te laten delen in de kennis en inzichten van turnaround professionals én van recent bedrijfskundig onderzoek op het gebied van turnaround management.
Voor een goede werking van het insolventiesysteem is het noodzakelijk dat kansrijke ondernemingen worden voortgezet, maar ook dat kansarme ondernemingen worden beëindigd. Turnaround management is erop gericht de fase van neergang om te buigen in een fase van groei en herstel. Om dit goed te doen, is het belangrijk dat insolventierechtjuristen en bedrijfskundigen elkaar goed begrijpen. Met deze uitgave krijgt de insolventierechtjurist een volledig beeld van de aspecten die van doorslaggevend belang zijn bij het redden van ondernemingen in zwaar weer.
Turnaround management voor insolventierechtjuristen
Bij een turnaround maakt de bedrijfskundige een analyse van de levensvatbaarheid van een onderneming, waarna de insolventierechtjurist deze informatie gebruikt om te besluiten over een voortzetting, doorstart of liquidatie van het bedrijf. Een belangrijke beslissing die de belangen van aandeelhouders, werknemers en kredietverschaffers raken. Deze uitgave is geschreven om de insolventierechtjurist te laten delen in de kennis en inzichten van de turnaround professional én van recent bedrijfskundig onderzoek op dit gebied.
In het eerste deel wordt het onderwerp turnaround management uitgebreid en in onderlinge samenhang besproken. Deel twee besteedt aandacht aan specifieke bedrijfskundige aspecten van insolventie. Daarnaast worden de voor- en nadelen van de pre-pack, een recente wijziging in de insolventierechtpraktijk, binnen het kader van turnaround management uitgebreid besproken. Met deze informatie kan de insolventierechtjurist zijn besluit over de toekomst van bedrijven accurater en op basis van actuele informatie nemen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
TEN GELEIDE: EEN BEDRIJFSWETENSCHAPPELIJK PERSPECTIEF OP INSOLVENTIE XIII
LIJST MET AFKORTINGEN XVII
DEEL I 1
1 TURNAROUND MANAGEMENT 3
1.1 Het begrip turnaround 3
1.2 Verklaringen voor teloorgang 5
1.3 Determinisme versus voluntarisme 6
1.3.1 Determinisme 6
1.3.2 Voluntarisme 9
1.4 Op zoek naar turnaround gereedschap 11
1.5 De plaats van turnaround management in de levenscyclus
van een onderneming 16
2 EEN BEDRIJFSKUNDIG RAAMWERK VOOR OORZAKENANALYSE 19
2.1 Inleiding 19
2.2 Kan insolventie worden voorspeld? 19
2.3 Signalen en oorzaken van financiële moeilijkheden 21
2.4 Categorieën oorzaken 23
2.4.1 Strategie en marketing 25
2.4.2 Management 26
2.4.3 Informatie 28
2.4.4 Efficiëntie 29
2.4.5 Economie 30
2.5 Analyse belangrijkste oorzaken 30
2.6 Conclusie 31
3 HET PROCES VAN TURNAROUND 33
3.1 Inleiding 33
3.2 Vier fasen van herstel 36
3.2.1 Stabiliseren 36
3.2.2 Analyseren 37
3.2.3 Herpositioneren 39
3.2.4 Versterken 39
3.3 Strategische heroriëntatie 41
3.3.1 Strategie 41
3.3.2 Het proces van strategieformulering 42
3.4 Herstructurering van bedrijfsactiviteiten 45
3.4.1 Marketing 45
3.4.2 Management 47
3.4.3 Informatie 50
3.4.4 Efficiëntie 51
3.4.5 Samenvatting 53
3.5 Financiële herstructurering 53
3.5.1 Aflossingen 54
3.5.2 Rente 56
3.5.3 Kasverruiming 56
3.5.4 Kwalitatieve maatregelen 58
3.5.5 Samenvatting 59
3.6 Het turnaround plan 59
3.6.1 Profiel onderneming 62
3.6.2 Analyse van de omgeving 62
3.6.3 Turnaround strategie 63
3.6.4 Strategische intentie 63
3.6.5 Operationele analyse 63
3.6.6 Operationeel actieplan 64
3.6.7 Financiële prognoses 64
3.6.8 Tijdsschema 65
3.6.9 Risicoanalyse 66
3.6.10 Samenvatting 66
3.7 Stakeholder management 67
3.7.1 Rol van banken 68
3.7.2 Rol van overige crediteuren 71
3.7.3 Rol van de aandeelhouder 72
3.8 Het eind(onderhandelings)spel 73
3.9 Conclusie 74
4 DE JURIDISCHE (ON)MOGELIJKHEDEN OM EEN TURNAROUND AF TE DWINGEN 75
4.1 Inleiding 75
4.2 De positie van de aandeelhouder 75
4.3 De positie van de crediteur 77
4.4 Gebruik van insolventieprocedure om een herstructurering af te dwingen 79
4.5 Gebruik van buitenlands recht om een herstructurering af te dwingen 82
5 DE TURNAROUND PRAKTIJK 83
5.1 Inleiding 83
5.2 Knelpunten in turnaround trajecten 83
5.2.1 Effectiviteit 83
5.2.2 Crediteuren 84
5.2.3 Investeerders 85
5.2.4 Management 86
5.2.5 Aandeelhouders 86
5.2.6 Overig 87
5.3 Faalfactoren 87
5.3.1 Praktijkvoorbeelden mislukte turnaround 88
5.3.2 Analyse 93
5.4 Succesfactoren 94
5.4.1 Praktijkvoorbeelden succesvolle turnaround 95
5.4.2 Analyse 106
5.5 Tien vuistregels ter afwending van financiële moeilijkheden 107
5.6 Naar een gedragscode voor turnarounds? 108
5.7 Algemene conclusie 117
DEEL II 121
CAPITA SELECTA: BEDRIJFSWETENSCHAPPELIJKE BENADERINGEN VAN HET INSOLVENTIERECHT 123
6 WAARDEREN IN TURNAROUND- EN FAILLISSEMENTSSITUATIES; ENKELE PRAKTISCHE PERSPECTIEVEN 125
6.1 Context voor insolventierechtjuristen en turnaround managers 125
6.2 Verschil tussen economische waarde en prijs 126
6.3 Bekende waarderingsmethodes 127
6.4 Asset approaches 127
6.4.1 Intrinsieke waarde 127
6.4.2 Rentabiliteitswaarde 128
6.4.3 Verbeterde rentabiliteitswaarde 128
6.4.4 Gemengde methode (de accountantsmethode) 129
6.5 Market approaches 129
6.5.1 Comparables 129
6.5.2 Rules of thumb/best practices 130
6.5.3 De economische benadering 130
6.6 Income approaches 130
6.6.1 Discounted cashflows-methode (DCF) 130
6.6.2 Adjusted Present Value-methode (APV) 132
6.7 Situaties waarin de insolventierechtjurist en turnaround manager worden geconfronteerd met waarderen 133
6.8 Waarderen van ondernemingen in situaties van distress 136
6.9 Een praktijkvoorbeeld 137
6.10 Conclusie 139
6.11 Tips en Tricks voor de praktijk 139
7 WINSTSTURING IN TURNAROUND SITUATIES: DO’S EN DON’TS 141
7.1 Inleiding 141
7.2 Winststuring 141
7.2.1 Winst en kasstroom 142
7.2.2 Motieven voor winststuring en patronen van winststuring 143
7.2.3 Winststuring door administratieve en reële acties 144
7.2.4 Oordeel 146
7.3 Turnarounds 146
7.4 Praktijkcasus: Landis Groep NV 147
7.5 Winststuring: Do’s en Don’ts 149
7.6 Conclusie 151
8 STAKEHOLDERBELANGEN BIJ BEDRIJVEN IN ZWAAR WEER 153
8.1 Inleiding 153
8.2 De stakeholder 153
8.3 Ontwikkelingen op juridisch terrein 156
8.4 De positie van niet-financiële stakeholders 159
8.5 Belangen wegen 161
8.6 Empirisch onderzoek naar het verband tussen niet-financiële belangen en wetgeving bij financiële moeilijkheden 162
8.6.1 Hypotheses 163
8.6.2 Het onderzoek 164
8.7 Strategisch management en belanghebbenden 165
8.8 De casus Mexx 166
8.8.1 Het perspectief van de curator 166
8.8.2 Het perspectief van de interim-directeur 167
8.8.3 Het perspectief van de onderneming 169
8.9 Slot 171
9 EEN KRITISCHE BESCHOUWING VAN DE ‘CORPORATE RESCUE CULTURE’ 173
9.1 Inleiding 173
9.2 Levensvatbaarheid en waarde: een eeuwige gouden band 174
9.2.1 Inleiding 174
9.2.2 Levensvatbaarheid 175
9.2.3 Waardedimensies 177
9.2.4 Levensvatbaarheid, assumpties en waarde in een neergaande spiraal 179
9.3 Stabiliteit versus verandering: oude versus nieuwe economie 180
9.4 Kennis en levensvatbaarheid 182
9.5 Levensvatbaarheid in een dynamische kenniseconomie 183
9.6 Een meer positieve verklaring van de lage recovery rate en het lage doorstartpercentage 185
9.7 Tot slot: argumenten om de insolventiewetgeving niet-debiteurvriendelijker te maken 187
10 INFORMEREN, SAMENWERKEN EN COÖRDINEREN BIJ DE AFWIKKELING VAN FAILLISSEMENTEN 189
10.1 Inleiding 189
10.2 Uitwisselen van informatie, coördinatie en samenwerking in de Insolventieverordening 190
10.3 Uitwisselen van informatie, coördinatie en samenwerking in de Insolventieverordening (nw) 192
10.4 Toepassing van het ICS-concept in hoofd- en secundaire procedures 194
10.4.1 Het concept Statement of Principles and Guidelines for Insolvency Office Holders (IOHs) 195
10.4.2 De EU Cross-Border Insolvency Court-to-Court Cooperation Principles 197
10.4.3 De EU Cross-Border Insolvency Court-to-Court Communication Guidelines 198
10.5 Effecten op de Nederlandse praktijk 199
10.6 Conclusie 200
11 HET BELANG VAN EEN EFFECTIEVE MONITORINGSTRUCTUUR IN DE RECHTSPERSOON 201
11.1 Inleiding 201
11.2 De rol van monitoring in de economische theorie van de onderneming 201
11.2.1 Waarom monitoring? 202
11.2.2 Wie monitort? 206
11.2.3 Hoe moet monitoring worden georganiseerd? 209
11.2.4 Conclusie: monitoring vanuit de economische theorie 210
11.3 Monitoring en de rechtspersoon 211
Bronnen 213
Over de auteurs 223
Appendix 1: Turnaround Gedragscode 225
Appendix 2: Determinisme versus Voluntarisme: een onderzoeksoverzicht 227
Appendix 3: Overzicht van theoretisch onderzoek naar turnaround management processen 231
Appendix 4: Verslaggevingsschandalen in Nederland (Jones, 2011) 235
Appendix 5: Verwerking van goodwill en de invloed op vermogen en resultaat van de Uitvoeringswet richtlijn jaarrekening 237
Jurisprudentieregister 241
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan