Dr. Henk Doeleman (1967) is strateeg en programmamanager Global Goals van de Gemeente Rheden.
Meer over de auteursVan goed naar excellent onderwijs
Voor schoolleiders die sturen op continue verbetering zonder administratieve lasten
Gebonden Nederlands 2013 1e druk 9789013120738Samenvatting
'Meer sturing met minder papier', dat is waar het in de A3 methodiek om draait. Schoolleiders krijgen met dit instrument een middel in handen om snel en doeltreffend – met meer draagvlak – hun jaarplannen te realiseren. En dat met niet meer regels dan nodig, zonder overbodige administratieve lasten, en met een professionele en doelmatige monitoring van de bereikte resultaten.
De vaak starre en weinig bezielende planning & control-cyclus van de onderwijsinstelling wordt omgevormd tot een cyclus waarin interactie, inspiratie en betrokkenheid van schoolleiders – collegeleden, decanen, (sector)directeuren, teammanagers – én leerkrachten centraal staan. En dat is precies waaraan het vaak ontbreekt! De pilot bij MBO Utrecht die in dit boek wordt beschreven en de interviews die zijn opgetekend uit de verschillende sectoren, laten zien dat het ook anders kan. Ook in sterk veranderende schoolorganisaties.
Hoe kunnen schoolleiders slimmer sturen op de juiste prioriteiten? Hoe kan leiderschap meer resultaatgericht worden ingevuld? Hoe kan duidelijkheid over de richting worden bereikt, meer samenhang in het door te vertalen beleid, meer kwaliteit en intensiviteit van feedback en meer commitment?
Aan de hand van veel praktische tips, voorbeelden en ervaringsverhalen laten de auteurs zien wat u als schoolleider kunt doen om van een goede naar een excellente onderwijsorganisatie te groeien.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Joost Haandrikman
Over Ivo Israel
Inhoudsopgave
De aanleiding
1. Opgaven voor het onderwijsveld
2. De A3 methodiek
3. De pilot
4. Praktijkervaringen: interviews
-A3 in het kwadraat – Adri van der Wind en Ivo Israël
MBO Utrecht
-Strategisch sturen – Huub Vromen Scholengroep
Rijk van Nijmegen
-Verleiden tot verandering – Nel van der Meulen en Wim Visser
Hogeschool van Arnhem Nijmegen
-Draaiboek en dialoog – Jesse de Doelder
MBO Utrecht
-Dashboard voor doelgericht (bij)sturen – Jean-Marie Feijs
Leeuwenborgh Opleidingen
-A3 in het klein – Jan Steeghs
Basisschool Dr. Poels
-Van buiten naar binnen – Lianne van Gulick
Instituut voor Onderwijs en Opleiden Vrije Universiteit
-Dromen, durven, denken en doen – Robert Leeftink
MBO Utrecht
-Van verantwoording naar dialoog – Kiki Huynen
Leeuwenborgh Opleidingen
-Meer bereiken door minder te doen – Freek Rebel, Anneke Vierhout en Irene Visser
Hogeschool van Amsterdam
-Sturend leiderschap versus zelfsturing – Thijs Rutten
Stichting Prisma voor Primair Onderwijs
-Passie en empowerment – Marianne Toussaint en Rob van der Veeken
Herman Brood Academie
-Gemeenschapsgevoel versus individuele verantwoordelijkheid – Erik Bekkering
MBO Utrecht
-Draagvlak voor verandering – Joost Steevens en Rudolph Ladan
Erasmus School of Law
-Eén team, één taak – Maaike de Bruin, Joke Fledderus en Judith Veltman
MBO Utrecht
-Dialoog en draagvlak – Roel de Mink en Rick d'Ancona
Pascal College/Huygens College
-Tom Tom voor teamprestaties – Rob Texier
MBO Amersfoort
-Reorganisatie en integratie – Nienke Pol
Altra College Amsterdam Centrum
-Intervisie en extravisie – Renda Verbecke
MBO Utrecht
-Leren sturen – Hans van Groezen en Maarten Wevers
Groenhorst
-Rolmodellen en resultaatverantwoordelijkheid – Louis Ubels
MBO Utrecht
-Zeilen met kompas – Frenk Saarloos
Altra 12+ Zaanstreek
Geraadpleegde literatuur
De auteurs
Bijlagen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan