Jaap Boonstra is hoogleraar ‘Organisatiedynamiek’ aan Esade Business School in Barcelona, hoogleraar ‘Organisatieverandering’ aan de Rotterdam School of Management, en kerndocent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Als onafhankelijk adviseur ondersteunt hij organisaties in hun ontwikkeling. Hij schreef meerdere boeken over organisatieverandering, organisatiecultuur en leiderschap.
Meer over Jaap BoonstraOndernemen in allianties en netwerken
Een multidisciplinair perspectief
Gebonden Nederlands 2007 1e druk 9789013049190Samenvatting
Interorganisatorische samenwerking in netwerken is een belangrijke factor achter het innovatievermogen van bedrijven. Steeds meer bedrijven maken gebruik van strategische allianties om producten of markten te ontwikkelen, kennis te verwerven of risico's en investeringen te delen. Deze ontwikkeling is snel gegaan, maar toch zijn niet alle samenwerkingsverbanden succesvol. De dynamiek is immers vaak onvoorspelbaar.
Uit de bijdragen in dit boek blijkt bovendien dat er vele vormen bestaan van allianties en netwerken. Ieder vakgebied kiest zijn eigen invalshoeken en levert eigen inzichten:
- Het organisatiekundig perspectief gaat in op innovatie in netwerken;
- Het bedrijfskundig perspectief belicht het formeren en functioneren van allianties;
- De bestuurskunde neemt samenwerking tussen publieke en private instellingen onder de loep;
- Het sociaal-wetenschappelijk perspectief bekijkt de spanningen in inspiraties in samenwerking.
'Ondernemen in allianties en netwerken' brengt de verschillende invalshoeken samen en slaat een brug tussen theorie en praktijk. Meer dan dertig auteurs bieden vanuit een multidisciplinair perspectief theorieën en inzichten om de dynamiek van samenwerking tussen organisaties beter te begrijpen en succesvol te maken. Praktijkbeoefenaars delen hun ervaringen en het boek besluit met een overzicht van succesvoorwaarden en een beschrijving van paradoxen die behulpzaam kunnen zijn bij het formeren, functioneren en transformeren van allianties en netwerken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Ondernemen in allianties en netwerken
Een multidisciplinair perspectief
Jaap Boonstra
ORGANISATIEKUNDIG PERSPECTIEF
2 Netwerken en innovatieve prestaties
Overzicht van theorie
Leon Oerlemans en Patrick Kenis
3 Schipbreuk bij innovatie in toeleveringsnetwerken
Bevindingen uit onderzoek
Henk Akkermans
4 Innovatie en vertrouwen in netwerken
Een verdiepende casestudie
Gerhard Smid, Katinka Bijlsma-Frankema en George Bernaert
BEDRIJFSKUNDIG PERSPECTIEF
5 Alliantiemanagement
Theorie en praktijk
Ard-Pieter de Man en Geert Duysters
6 Behouden en verbreken van allianties
Bevindingen uit onderzoek
Simona Spedale-Latimer, Frans van den Bosch en Henk Volberda
7 Alliantievaardigheden als kerncompetentie
Een verdiepende casestudie
John Bell en Charmianne Lemmens
8 Alliantiemanagement in maatschappelijke markten
Bevindingen uit praktijkreflecties
Frank Beemer, Theo Camps en Niels Kastelein
BESTUURSKUNDIG PERSPECTIEF
9 Publiek-private samenwerking in Nederland
Overzicht van theorie en praktijk
Erik-Hans Klijn en Mark van Twist
10 Vormgeven aan publiek-private samenwerking
Bevindingen uit de praktijk
Jeroen in 't Veld
11 Spanningen in organisaties met publieke en private relaties
Een verdiepende casestudie
Philip Karré en Roel in 't Veld
SOCIAALWETENSCHAPPELIJK EN PSYCHOLOGISCH PERSPECTIEF
12 Samenwerkingsrelaties over organisatiegrenzen
Theorie en praktijk
Sandra Schruijer en Leopold Vansina
13 Bewuste en onbewuste processen van samenwerken
Overzicht van theorie en praktijk
Erik van de Loo
14 Bestuurders in samenwerkingsverbanden
Bevindingen uit onderzoek
Edwin Kaats en Wilfrid Opheij
15 Leren samenwerken bij veranderen en innoveren
Bevindingen uit onderzoek
Arienne van Staveren
PRAKTIJKREFLECTIES
16 Allianties voor een betere wereld
Een verdiepende casestudie
Thea Hilhorst, Joost Oorthuizen en Katrien Termeer
17 Grensoverschrijdend samenwerken
Praktijkervaringen vanuit de systemische benadering
Esther Veldhuijzen van Zanten
18 Essenties van alliantiekunde
Reflecties vanuit de praktijk
Maarten Königs
TERUGBLIK EN VOORUITBLIK
19 Samenwerken in allianties en netwerken
Spelen met paradoxen
Jaap Boonstra
Auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan