

Philip Waalewijn is werkzaam bij ICSB Marketing en Strategie. Hij heeft jarenlange ervaring met het begeleiden en ondersteunen van de strategievorming voor organisaties in uiteenlopende sectoren.
Meer over Philip WaalewijnBedrijfsplanner
Blauwdruk voor het opstellen van een bedrijfsplan
Paperback Nederlands 2004 3e druk 9789001936297Samenvatting
Deze blauwdruk beoogt ondernemers en managers op gestructureerde en systematische wijze door de diverse onderdelen van het bedrijfsplan te loodsen. Het moet dan ook beschouwd worden als een Doe-Het-Zelf blauwdruk die stapsgewijs wordt doorlopen om te komen tot een bruikbaar en goed doordacht bedrijfsplan.
In deze blauwdruk is gekozen voor een vaste structuur van het plan die voor het merendeel van de organisaties van toepassing zal zijn. Het proces waarin het plan tot stand komt is leerzaam voor alle betrokkenen. Het betrekken van medewerkers betekent dat alle aspecten als samenwerken, uitwisselen en verbreden van inzichten en onderlinge communicatie de nodige aandacht krijgen. Deze betrokkenheid leidt op haar beurt weer tot een grotere motivatie om het plan met succes om te zetten in daadwerkelijke acties.
In deze blauwdruk komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Management brief.
- Management samenvatting.
- Algemene beschrijving van de activiteiten van de organisatie.
- Interne en externe analyse.
- Strategie van de organisatie.
- Financiële prognose.
In ieder hoofdstuk zijn voorbeelden opgenomen die de betreffende onderdelen uit het bedrijfsplan illustreren en verduidelijken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel A
1. Waarom een bedrijfsplan?
Deel B
Management brief
1. Management samenvatting
2. Een Bedrijfsprofiel
3. De interne analyse
4. De externe analyse
5. De strategie
6. Financiële prognose
Bijlage 1 - Literatuur
Bijlage 2 - Alternatieve indelingen bedrijfsplan
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan