

Wil Oonk was leraar basisonderwijs, docent wiskunde in het voortgezet onderwijs, pabodocent en cursusleider van een lerarenopleiding voor wiskunde.
Meer over de auteursRekenen - wiskunde in de praktijk
Verschillen in de klas
Paperback Nederlands 2017 2e druk 9789001877828Samenvatting
- Behandelt de handelingsgerichte aanpak van het reken-wiskundeonderwijs;
- bevat recente ontwikkelingen rond kwaliteitsverbetering van het basisonderwijs;
- met uitgebreide online ondersteuning, zoals video's.
Rekenen-wiskunde in de praktijk - Verschillen in de klas behandelt de handelingsgerichte aanpak van het reken-wiskundeonderwijs op de basisschool. Het inleidende hoofdstuk zet de nieuwste ontwikkelingen in de praktijk op een rij, zoals de introductie van het handelingsmodel op vrijwel alle basisscholen. Het eerste hoofdstuk stelt een casus van een leerling centraal en geeft een betekenisvol overzicht van het leerstofgebied. Daarna volgt verdere verdieping van de kernthema's, waarbij studenten leren om informatie in te winnen en leerling- en groepsgegevens te begrijpen. Ook leren ze plannen en adequaat handelen in de klas. Veel aandacht is er voor de techniek van het vragen stellen. Tot slot komt de samenhang tussen de werkwijze van de leraar in de klas en invloeden van buiten aan bod, zoals het contact met ouders.
De tweede editie bevat een nieuw inleidend hoofdstuk. Aanleiding hiervoor zijn ontwikkelingen in de praktijk, zoals de introductie van het handelingsmodel. Ook besteedt de uitgave aandacht aan mathematiseren, onderzoekend leren en de manieren waarop methoden rekening houden met verschillen tussen leerlingen.
De cyclische opbouw van Rekenen-wiskunde in de praktijk - Verschillen in de klas maakt dat het breed kan worden ingezet, bijvoorbeeld in alle leerjaren van de Lerarenopleiding of in de nascholing.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Ronald Keijzer
Over Sabine Lit
Over Frits Barth
Inhoudsopgave
Inleiding: Een brede kijk op verschillen 13
1 Omgaan met verschillen 25
1.1 Kennismaken met groep 4 26
1.2 Extra aandacht voor Sheyna 35
Samenvatting 58
2 Informatie verzamelen 61
2.1 Leerlingvolgsysteem 62
2.2 Methodetoetsen 66
2.3 Schriftelijk werk 71
2.4 Observaties en gesprekjes 74
2.5 Onderwijsbehoeften 80
2.6 Suggesties voor verdieping en onderzoek 84
Samenvatting 85
3 Begrijpen 87
3.1 Kritisch kijken 88
3.2 Rekenen en taal 93
3.3 Diagnostisch gesprek 98
3.4 Zwakke rekenaars 111
3.5 Sterke rekenaars 116
3.6 Suggesties voor verdieping en onderzoek 122
Samenvatting 123
4 Handelen 125
4.1 Doelgericht werken 126
4.2 Uitleggen 128
4.3 Hulp voor zwakke rekenaars 132
4.4 Uitdaging voor sterke rekenaars 138
4.5 Organiseren 140
4.6 Samenwerken met ouders 147
4.7 Suggesties voor verdieping en onderzoek 148
Samenvatting 149
5 Hoe nu verder 151
5.1 De kwaliteit van het rekenwiskundeonderwijs 152
5.2 Opbrengstgericht en handelingsgericht werken 162
5.3 De visie van het team 167
5.4 Inbreng van de ouders 175
5.5 Suggesties voor verdieping en onderzoek 180
Samenvatting 182
Overzicht kerninzichten 183
Begrippenregister 191
Illustratieverantwoording 220
Literatuur 221
Over de auteurs 224
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan