Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Internationaal ondernemen

Gebonden Nederlands 2020 9789001575427
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Samenvatting

Met Internationaal ondernemen krijgen Nederlandstalige programma’s in het hoger onderwijs een Nederlandstalig boek waarin de basisbeginselen van het internationaal ondernemen worden uitgelicht. Het boek is inzetbaar voor verschillende hoger beroepsopleidingen waarin internationaal ondernemen, internationale handel, internationaal management en globalisering een onderdeel vormt van het curriculum.

In deze editie is nieuwe casuïstiek opgenomen en zijn feiten en cijfers geactualiseerd. Onderwerpen als blockchain en INCO terms 2020 zijn toegevoegd. Daarnaast is er meer aandacht voor nieuwe ontwikkelingen in het zaken doen met andere landen zoals de nieuwe zijderoute-landen en organisatiemodellen op wereldniveau. De student leert aan de hand van casussen en de vele praktijkvoorbeelden dat het bij internationaal ondernemen vooral om de dynamische internationale omgeving draait.

- Sectorbreed inzetbaar voor studenten die kennismaken met internationaal ondernemen;
- aansprekende praktijkkaders en cijfers brengen de wereld van het internationaal ondernemen tot leven;
- geplaatst in de Europese context en in het Nederlands geschreven;

Op de website zijn Powerpoint presentaties van de leerstof en uitwerkingen van de opdrachten en cases opgenomen. De digitale toetsen geven de student feedback en studieadvies.

Docenten kunnen zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten. Ook zijn er extra, afgeschermde, toetsvragen beschikbaar. Toetsen kunnen geëxporteerd worden naar diverse formats.

Internationaal ondernemen wordt gebruikt voor een breed aantal studie: Bedrijfskunde, Commerciële Economie, Finance & Control, Communicatie, Human Research Management, Ondernemerschap en Retail Management, Werktuigbouwkunde en Business Management.

De auteurs
Dr. Mr Radha Jethu-Ramsoedh is Program Manager MBA Fashion Management bij Business School Netherlands en werkte jarenlang bij een internationale verzekeringsmaatschappij.

Ing. Maud Hendrickx Msc werkte vele jaren in de fashionbranche en bezocht tijdens haar carrière veel landen. Momenteel is zij verbonden aan Fontys Hogeschool.

Specificaties

ISBN13:9789001575427
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:364
Uitgever:Noordhoff
Druk:3
Verschijningsdatum:22-4-2020
Hoofdrubriek:Ondernemen
ISSN:

Expertrecensies (2)

Internationaal ondernemen
Rob van Nes | 3 januari 2017
Studieboek, naslagwerk of praktisch handboek voor internationaal actieve ondernemers? Op Internationaal ondernemen passen al deze etiketten.
Lees verder
Studieboek met de allure van een handboek
Bert Peene | 11 mei 2011
De internationalisering van het bedrijfsleven lijkt nauwelijks geleden te hebben onder de crisis die lokale economieën jarenlang in een verstikkende wurggreep heeft gehouden. Vooral markten in het Verre Oosten en Zuid-Amerika lonken naar ondernemers die bereid zijn over grenzen heen te denken. Business succes vereist echter goed opgeleide professionals met een brede kennis van Internationaal ondernemen. Kennis die je opdoet in de praktijk maar ook, om te beginnen, op school. Door bijvoorbeeld het boek Internationaal ondernemen van Radha Jethu-Ramsoedh en Maud Hendrickx nauwgezet te bestuderen.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

1 Inleiding in internationaal ondernemen 7
1.1 Wat is internationaal ondernemen? 9
1.2 Waarom gaan bedrijven de grens over? 17
1.3 Nederland en internationaal ondernemen 27
1.4 Organisaties met informatie over internationaal ondernemen 36
Samenvatting 37
Vragen en opdrachten 39

2 Politieke en economische omgeving 43
2.1 Vrije handel 45
2.2 Economische samenwerking 45
2.3 Economische unie en monetaire unie 49
2.4 Protectionisme 49
2.5 Internationale organisaties 60
Samenvatting 68
Vragen en opdrachten 70

3 Cultuur 73
3.1 Wat is cultuur? 75
3.2 Elementen van cultuur 80
3.3 Indelen van culturele verschillen 88
3.4 Ethiek 96
Samenvatting 107
Vragen en opdrachten 109

4 Management en organisatie in een internationale omgeving 113
4.1 Internationalisering en de valkuilen 115
4.2 Strategisch management 116
4.3 Value-chainanalyse 121
4.4 Strategische planning 123
4.5 Interne organisatie 125
4.6 Human resource management 131
Samenvatting 138
Vragen en opdrachten 140

5 Externe analyse in een internationale omgeving 143
5.1 Wat is een externe analyse? 145
5.2 Initiële analyse 146
5.3 Omgevingsanalyse 153
5.4 Marktonderzoek 167
5.5 Bepalen marktpotentieel 171
Samenvatting 173
Vragen en opdrachten 174

6 Marktentreevormen en internationale marketing 177
6.1 Buitenlandse samenwerking 179
6.2 Samenwerkingsvormen 181
6.3 Directe marktbewerkingsvorm 190
6.4 Fusie en overname 194
6.5 Outsourcing en outtasking 196
6.6 Marketing op internationaal niveau 198
6.7 Internationale marketingmix 200
Samenvatting 212
Vragen en opdrachten 214

7 Interculturele communicatie en management 217
7.1 Voorbereiden op interculturele communicatie 219
7.2 Intercultureel onderhandelen 225
7.3 Intercultureel management 238
Samenvatting 244
Vragen en opdrachten 246

8 Internationaal recht 249
8.1 Internationaal recht 251
8.2 Internationale onderhandelingen 253
8.3 Internationale overeenkomsten 255
8.4 Toepasselijk internationaal recht 259
8.5 Producteisen en aansprakelijkheid 260
8.6 Intellectuele-eigendomsrechten 263
8.7 Geschillenbeslechting en rechtspraak 273
Samenvatting 275
Vragen en opdrachten 276

9 Risicomanagement, verzekeringen en financiën 279
9.1 Risico’s 281
9.2 Risicomanagement 285
9.3 Verzekeringen 289
9.4 Verzekeringsvormen 290
9.5 Financiën 297
9.6 Internationale financiering 307
Samenvatting 311
Vragen en opdrachten 313

10 Logistiek en douane 317
10.1 Logistiek bij internationaal ondernemen 319
10.2 Transportbeleid 321
10.3 Vervoersvormen 327
10.4 Internationaal vervoersrecht 333
10.5 ICT en logistiek 335
10.6 Douane 338
Samenvatting 350
Vragen en opdrachten 352

Literatuur 354
Register 359
Illustratieverantwoording 364

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Internationaal ondernemen