Lees verder
Dr. Mr. Radha Jethu-Ramsoedh is een expert op het gebied van recht (rechtspositie, rechtsstelsels en wetshandhaving). Zij werkt als docent bij de juridische afdeling van Wageningen University & Research.
Meer over de auteursInternationaal ondernemen
Gebonden Nederlands 2020 3e druk 9789001575427Samenvatting
Met Internationaal ondernemen krijgen Nederlandstalige programma’s in het hoger onderwijs een Nederlandstalig boek waarin de basisbeginselen van het internationaal ondernemen worden uitgelicht. Het boek is inzetbaar voor verschillende hoger beroepsopleidingen waarin internationaal ondernemen, internationale handel, internationaal management en globalisering een onderdeel vormt van het curriculum.
In deze editie is nieuwe casuïstiek opgenomen en zijn feiten en cijfers geactualiseerd. Onderwerpen als blockchain en INCO terms 2020 zijn toegevoegd. Daarnaast is er meer aandacht voor nieuwe ontwikkelingen in het zaken doen met andere landen zoals de nieuwe zijderoute-landen en organisatiemodellen op wereldniveau. De student leert aan de hand van casussen en de vele praktijkvoorbeelden dat het bij internationaal ondernemen vooral om de dynamische internationale omgeving draait.
- Sectorbreed inzetbaar voor studenten die kennismaken met internationaal ondernemen;
- aansprekende praktijkkaders en cijfers brengen de wereld van het internationaal ondernemen tot leven;
- geplaatst in de Europese context en in het Nederlands geschreven;
Op de website zijn Powerpoint presentaties van de leerstof en uitwerkingen van de opdrachten en cases opgenomen. De digitale toetsen geven de student feedback en studieadvies.
Docenten kunnen zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten. Ook zijn er extra, afgeschermde, toetsvragen beschikbaar. Toetsen kunnen geëxporteerd worden naar diverse formats.
Internationaal ondernemen wordt gebruikt voor een breed aantal studie: Bedrijfskunde, Commerciële Economie, Finance & Control, Communicatie, Human Research Management, Ondernemerschap en Retail Management, Werktuigbouwkunde en Business Management.
De auteurs
Dr. Mr Radha Jethu-Ramsoedh is Program Manager MBA Fashion Management bij Business School Netherlands en werkte jarenlang bij een internationale verzekeringsmaatschappij.
Ing. Maud Hendrickx Msc werkte vele jaren in de fashionbranche en bezocht tijdens haar carrière veel landen. Momenteel is zij verbonden aan Fontys Hogeschool.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Radha Jethu-Ramsoedh
Over Maud Hendrickx
Inhoudsopgave
1.1 Wat is internationaal ondernemen? 9
1.2 Waarom gaan bedrijven de grens over? 17
1.3 Nederland en internationaal ondernemen 27
1.4 Organisaties met informatie over internationaal ondernemen 36
Samenvatting 37
Vragen en opdrachten 39
2 Politieke en economische omgeving 43
2.1 Vrije handel 45
2.2 Economische samenwerking 45
2.3 Economische unie en monetaire unie 49
2.4 Protectionisme 49
2.5 Internationale organisaties 60
Samenvatting 68
Vragen en opdrachten 70
3 Cultuur 73
3.1 Wat is cultuur? 75
3.2 Elementen van cultuur 80
3.3 Indelen van culturele verschillen 88
3.4 Ethiek 96
Samenvatting 107
Vragen en opdrachten 109
4 Management en organisatie in een internationale omgeving 113
4.1 Internationalisering en de valkuilen 115
4.2 Strategisch management 116
4.3 Value-chainanalyse 121
4.4 Strategische planning 123
4.5 Interne organisatie 125
4.6 Human resource management 131
Samenvatting 138
Vragen en opdrachten 140
5 Externe analyse in een internationale omgeving 143
5.1 Wat is een externe analyse? 145
5.2 Initiële analyse 146
5.3 Omgevingsanalyse 153
5.4 Marktonderzoek 167
5.5 Bepalen marktpotentieel 171
Samenvatting 173
Vragen en opdrachten 174
6 Marktentreevormen en internationale marketing 177
6.1 Buitenlandse samenwerking 179
6.2 Samenwerkingsvormen 181
6.3 Directe marktbewerkingsvorm 190
6.4 Fusie en overname 194
6.5 Outsourcing en outtasking 196
6.6 Marketing op internationaal niveau 198
6.7 Internationale marketingmix 200
Samenvatting 212
Vragen en opdrachten 214
7 Interculturele communicatie en management 217
7.1 Voorbereiden op interculturele communicatie 219
7.2 Intercultureel onderhandelen 225
7.3 Intercultureel management 238
Samenvatting 244
Vragen en opdrachten 246
8 Internationaal recht 249
8.1 Internationaal recht 251
8.2 Internationale onderhandelingen 253
8.3 Internationale overeenkomsten 255
8.4 Toepasselijk internationaal recht 259
8.5 Producteisen en aansprakelijkheid 260
8.6 Intellectuele-eigendomsrechten 263
8.7 Geschillenbeslechting en rechtspraak 273
Samenvatting 275
Vragen en opdrachten 276
9 Risicomanagement, verzekeringen en financiën 279
9.1 Risico’s 281
9.2 Risicomanagement 285
9.3 Verzekeringen 289
9.4 Verzekeringsvormen 290
9.5 Financiën 297
9.6 Internationale financiering 307
Samenvatting 311
Vragen en opdrachten 313
10 Logistiek en douane 317
10.1 Logistiek bij internationaal ondernemen 319
10.2 Transportbeleid 321
10.3 Vervoersvormen 327
10.4 Internationaal vervoersrecht 333
10.5 ICT en logistiek 335
10.6 Douane 338
Samenvatting 350
Vragen en opdrachten 352
Literatuur 354
Register 359
Illustratieverantwoording 364
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan