Dr. Esther Bakker is gezondheidswetenschapper en werkt als universitair docent gezondheidspsychologie aan de Open Universiteit. Eerder werkte zij bij de Academie Verloskunde in Maastricht en bij de Faculteit Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Maastricht. Al jaren ontwikkelt en verzorgt zij onderwijs op het gebied van wetenschappelijk onderzoek, gezondheid en psychologie.
Meer over de auteursOnderzoek in de gezondheidszorg
Paperback Nederlands 2023 4e druk 9789001079734Samenvatting
- Specifiek gericht op kwantitatief onderzoek in de gezondheidszorg;
- duidelijk en compact leerboek, ook geschikt als naslagwerk;
- handige online ondersteuning met interactieve toetsvragen.
Onderzoek in de gezondheidszorg leert studenten van (para)medische opleidingen stap voor stap hoe een onderzoeksproces verloopt, vanaf het allereerste idee tot en met de verslaglegging van de resultaten. Een praktisch hulpmiddel en solide houvast voor student én professional!
Het toegankelijke leerboek bestaat uit vier delen die overeenkomen met de onderzoeksfasen: onderzoeksplan, dataverzameling, data-analyse en interpretatie & verslaglegging. Ieder deel bestaat uit een aantal hoofdstukken waarin alle aspecten uit de desbetreffende onderzoeksfase kort aan bod komen.
De theorie in deze vierde editie wordt geïllustreerd aan de hand van nieuwe, actuele voorbeelden uit de gezondheidszorg. Ook zijn afbeeldingen vernieuwd. Verder zijn nieuwe actuele onderwerpen in de theorie opgenomen. Zo bespreek deze editie de vraag: hoe moet je als onderzoeker bij het verzamelen van data omgaan met de privacywetgeving: de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)? Daarnaast wordt ook de beweging en term Open science beschreven. Deze editie is bovendien verrijkt met uitleganimaties waarin begrippen als ‘afkappunt’, ‘betrouwbaarheid en validiteit’, ‘onderzoekspopulatie’ en ‘P-waarde’ worden verklaard.
Doelgroep
Onderzoek in de gezondheidszorg is bedoeld voor hbo-verpleegkunde en andere zorgopleidingen. Daarnaast is deze uitgave zeer geschikt voor de professional die geïnspireerd en up-to-date wil blijven.
Digitaal materiaal
Studenten vinden op Hoger onderwijs online studenten toetsen en opdrachten. Docenten kunnen er de uitwerkingen van opdrachten en collegesheets downloaden.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten en daarnaast een set unieke vragen voor de docent: ideaal voor een tentamen! Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Hans van Buuren
Inhoudsopgave
DEEL 1
Onderzoeksplan 15
1 Onderwerp en probleemstelling 17
1.1 Een onderwerp kiezen 18
1.2 Probleemstelling 19
1.3 Doelstelling 21
1.4 Vraagstelling 23
Samenvatting 31
2 Theorie 33
2.1 Onderzoek als cyclus 34
2.2 Literatuur zoeken 36
2.3 Definiëren en operationaliseren 40
2.4 Conceptueel model 41
2.5 Hypothesen 44
Samenvatting 46
3 De onderzoeksopzet 49
3.1 Indelingen van onderzoek 50
3.2 Experimentele onderzoeksdesigns 54
3.3 Observationele onderzoeksdesigns 56
3.4 Betrouwbaarheid en validiteit 58
3.5 Maatregelen tegen vertekening 64
Samenvatting 66
4 Een onderzoeksvoorstel 69
4.1 Het format voor een onderzoeksvoorstel 70
4.2 Tijdsplanning 71
4.3 Budget 72
4.4 Bekostiging 73
4.5 Betrokkenen 73
4.6 Medisch-ethische toetsing 74
4.7 Open Science 78
Samenvatting 79
DEEL 2
Dataverzameling 81
5 Onderzoekspopulatie 83
5.1 Populatie en steekproef 84
5.2 Soorten steekproeven 86
5.3 Steekproefgrootte 89
5.4 Fouten in de onderzoekspopulatie 91
Samenvatting 94
6 Methoden 97
6.1 Methoden van kwantitatief onderzoek 98
6.2 Methoden van kwalitatief onderzoek 99
6.3 Betrouwbaarheid van meetinstrumenten 102
6.4 Validiteit van meetinstrumenten 104
Samenvatting 108
7 Vragenlijsten 111
7.1 Hoe ontwerp je een vragenlijst? 112
7.2 Vragen en antwoorden 113
7.3 Van vragen tot vragenlijst 116
7.4 Betrouwbaarheid van vragenlijsten 118
7.5 Validiteit van vragenlijsten 119
Samenvatting 121
8 Diagnostische meetinstrumenten 123
8.1 Diagnostiek en screening 124
8.2 Sensitiviteit 125
8.3 Specificiteit 128
Samenvatting 131
DEEL 3
Data-analyse 133
9 De onderzoeksgegevens nader bekeken 135
9.1 Invoeren van de data 136
9.2 Kwaliteitscontrole 138
9.3 Variabelen 141
9.4 Beschrijven van de data 143
9.5 Analyse van kwalitatieve gegevens 147
Samenvatting 152
10 Generaliseren van de gegevens 155
10.1 Steekproef versus populatie 156
10.2 De empirische regel 157
10.3 Toeval of niet? 158
10.4 De p-waarde 160
10.5 Betrouwbaarheidsintervallen 163
10.6 Een statistische techniek kiezen 165
Samenvatting 167
11 Verschillen tussen groepen 171
11.1 Vergelijken van gemiddelden van twee groepen: T-toets 172
11.2 Vergelijken van gemiddelden van meer dan twee groepen: ANOVA 174
11.3 Corrigeren voor verstorende variabelen 177
11.4 Een overzicht van behandelde technieken 178
Samenvatting 180
12 Verbanden tussen variabelen 183
12.1 Het verband tussen twee variabelen 184
12.2 Een symmetrisch verband tussen twee variabelen: correlatie 185
12.3 Een asymmetrisch verband tussen twee variabelen: regressieanalyse 188
12.4 Corrigeren voor verstorende variabelen 192
12.5 Een overzicht van behandelde technieken 193
Samenvatting 194
13 Een uitkomst in categorieën 197
13.1 Kruistabellen 198
13.2 Risicomaten 201
Samenvatting 205
DEEL 4
Interpretatie en verslaglegging 207
14 De resultaten interpreteren 209
14.1 Terug naar de hypothesen 210
14.2 Over oorzaak en gevolg 212
14.3 Betekenis van de resultaten 215
Samenvatting 219
15 Het onderzoek rapporteren 221
15.1 Soorten rapportage 222
15.2 Structuur van een onderzoeksverslag 224
15.3 Literatuurverwijzingen 228
15.4 Het schrijfproces 231
15.5 Een wetenschappelijk artikel publiceren 234
Samenvatting 237
16 Evidence-based practice 239
16.1 Evidence-based handelen 240
16.2 De stappen van evidence-based practice 240
16.3 Richtlijnen, protocollen en standaarden 245
16.4 Problemen bij evidence-based practice 246
Samenvatting 248
Begrippenlijst 250
Overzicht voorbeelden per hoofdstuk 264
Overzicht opdrachten per hoofdstuk 267
Antwoorden bij de opdrachten 269
Literatuurlijst 279
Illustratieverantwoording 283
Register 284
Over de auteurs 290
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan