Chris Anderson is hoofdredacteur van Wired, het grootste en meest toonaangevende nieuwemediablad met website van de Verenigde Staten.
Meer over Chris AndersonThe Long Tail
Why the Future of Business Is Selling Less of More
Paperback Engels 2008 1e druk 9781401309664Samenvatting
Internet verandert onze businessmodellen. De onbeperkte ruimte en de onafhankelijkheid van tijd en plaats zorgen ervoor dat het aanbod op het web ongekend rijk is. Vanwege de goede doorzoekbaarheid is het aanbod ook nog eens voor iedereen beschikbaar. Dit enorme aanbod creëert zijn eigen vraag en maakt 'voor elk wat wils' een realiteit. Al die niches bestonden al, maar met de komst van internet zijn de kosten om ze te bereiken gedaald en dat maakt ze tot een economische kracht.
Waar bijvoorbeeld in een traditionele boekhandel met 50.000 titels altijd wordt gefocust op de top-20% die 80% van de omzet genereert, blijkt online een andere regel te gelden. Bij het alsmaar uitbreiden van het aanbod, tot bijvoorbeeld 200.000 (of 400.000) titels blijkt dat van 98% van de titels, elk kwartaal minimaal een exemplaar wordt verkocht. Kleine aantallen weliswaar, maar van een hele grote hoeveelheid producten, waardoor het gezamenlijk om een enorme omzet gaat. De verkoopcurve die dit oplevert noemen we 'The Long Tail'.
In 2004 werd het eerste artikel over 'The Long Tail' gepubliceerd in Wired, het grootste tijdschrift over nieuwe media in de Verenigde Staten. Het werd het meest geciteerde artikel van het blad ooit. Alle reacties leidden tot verder onderzoek en uiteindelijk tot dit boek. Gebaseerd op de ervaringen bij onder andere Google, LEGO, Amazon, iTunes, eBay en Wikipedia beschrijft Chris Anderson de belangrijkste krachten die ten grondslag liggen aan 'The Long Tail': de democratisering van productie, van distributie en van communicatie als gevolg van de opkomst van internet en andere nieuwe media. En ook hoe we hierop in kunnen spelen met behulp van de 9 regels voor het creëren van een succesvolle LongTail-markt.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Chris Anderson
Inhoudsopgave
Introduction
1. The Long Tail
2. The Rise and Fall of the Hit
3. A Short History of the Long Tail
4. The Three Forces of the Long Tail
5. The New Producers
6. The New Markets
7. The New Tastemakers
8. Long Tail Economics
9. Short Head
10. The Paradise of Choice
11. Niche Culture
12. The Infinite Screen
13. Beyond Entertainment
14. Long Tail Rules
Coda: Tomorrow's Tail
Notes on Sources and Further Reading
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan