Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Leren organiseren - ‘Must read voor L&D’ers en opleidingskundigen’

‘Ik ben kort en direct’, zo begint Guus van Deelen de inleiding van zijn boek ‘Leren organiseren - Maximale impact met L&D’. En dat klopt, het boek bestaat uit korte zinnen waarin hij gaan blad voor de mond neemt.

Ria van Dinteren | 25 oktober 2024 | 2-3 minuten leestijd

Guus van Deelen vindt wat van L&D afdelingen die gebruikt worden als trainingsboer. Dat steekt hij niet onder stoelen of banken. En hij gooit meer knuppels in het hoenderhok: bestaat er wel zoiets als een interne klant? En wat betekent klantwaarde eigenlijk voor de L&D afdeling? Als we niks toevoegen hebben we dan wel bestaansrecht? Van Deelen nodigt ook direct iedereen uit om te reageren op het boek, en dat verzacht de toon.

Toegevoegde waarde

Leren organiseren bestaat uit twee delen. In het eerste deel komen L&D begrippen aan de orde en krijg je meer inzicht in de context die zo belangrijk is voor de inrichting van L&D en in deel 2 word je gevraagd om een eigen analyse te maken van je afdeling.

De basis van het boek vormt de L&D quick scan waarbij je door diverse elementen in kaart te brengen inzicht krijgt in wat je als L&D afdeling te doen hebt. De Quick scan bestaat uit uitkomsten van L&D (waartoe) en hoe je dit kan bereiken en organiseren.

Uiteraard start het invullen van de quick scan met het beantwoorden van een aantal belangrijke vragen. Denk aan vragen over trends binnen en buiten de organisatie en hoe je als L&D afdeling georganiseerd bent.

Wat de L&D afdeling zou moeten doen varieert van de meest lichte vorm (compliance) tot change, cultuur en strategie. Hoe je het doet varieert van coördineren tot strategisch advies. Dit schema brengt scherp in kaart waar je als L&D afdeling precies staat en op welke wijze je er uitvoering aan kunt geven.

Ambitie en visie

De taartpunten van de scan worden in deel 2 stuk voor stuk behandeld, waardoor je een compleet beeld krijgt van je eigen L&D afdeling. En daar wordt het boek voor mij soms saai. Gelukkig geeft de auteur ook zelf aan dat je alleen maar moet lezen wat bij je past en dat kan ik op basis van mijn leeservaringen ook aanraden. Natuurlijk kun je als L&D afdeling naar aanleiding van de scan een ambitie en visie maken. Een dieper  inzicht in modellen en begrippen en een gemeenschappelijke taal is dan wel een voorwaarde. Daar helpt dit boek absoluut bij.

In het boek worden alle inzichten, modellen en trends die er de afgelopen jaren zijn geweest op het gebied van L&D gebundeld. En ben je op weg naar strategische partner zijn dan wordt het model ook gekoppeld aan de strategie van de organisatie.

Ik vind Leren organiseren een must read voor L&D’ers en opleidingskundigen. Er is geen ander boek die alle functies van HRD zo in kaart brengt. In de soms schimmige wereld van HRD kan dit boek dan ook als baken fungeren om het vakgebied verder te professionaliseren.

En ik kan me maar zo voorstellen dat je als organisatie met je HRD afdeling in gesprek kan gaan over de dienstverlening als je beiden dit boek hebt gelezen.

Over Ria van Dinteren

Ria van Dinteren is spreker, docent, facilitator, leermanager, organisatieadviseur bij Breinwerk BV en hoofdredacteur van Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden