Het huidige bedrijfsleven is een omgeving vol stress en torenhoge verwachtingen, alwaar je binnen de kortste keer door overdonderd wordt wanneer je je niet goed ‘wapent’. Het boek Carrière geheimen helpt je je te wapenen tegen allerlei situaties waar je in terecht kunt komen. Het helpt je valkuilen te vermijden en biedt je tal van adviezen die regelrecht voortkomen uit Harts’ eigen ervaringen. Hart hanteert een heldere schrijfstijl en lardeert elke beschreven situatie met een voorbeeld én oefeningen hoe hiermee om te gaan.
Ooit was het Harts’ overtuiging dat ze zich moest aanpassen; zich het gedrag van haar kantoorgenoten eigen moest maken en zich vooral moest profileren. Door schade en schande werd zij wijzer. Dit was dus niet de manier, zo bleek. Het bracht haar slechts een enorm gevoel van onzekerheid. Harts’ boodschap: wees authentiek. Zorg dat je jezelf kent en je bewust bent van jouw unieke eigenschappen en hoe je die, binnen jouw werkomgeving, het beste kunt inzetten. Weet ook wat jij nodig hebt om zo goed mogelijk te kunnen presteren.
Zeker voor hen die het bedrijfsleven voor het eerst betreden kan die nieuwe cultuur enerzijds uiterst fascinerend, maar aan de andere kant ook bijzonder stressvol zijn. Je komt in een geheel andere wereld terecht dan waar je uit kwam; de collegebanken wellicht. Voor hén en alle anderen die (van tijd tot tijd) moeite hebben zich staande te houden in het stressvolle bedrijfsleven, is Carrière geheimen en ware aanrader.
Uw recensent in dezen is eveneens al heel wat jaren actief in de jungle die bedrijfsleven heet en ondanks al deze ‘jungle-kilometers’ wist Hart ook mij nog te verrassen met een aantal fijne en zeker toepasbare tips! Bovendien wist de auteur met regelmaat een glimlach op mijn gezicht te toveren door de herkenbare situaties die zij schetst.
Kortom, zorg dat jouw ervaring binnen het bedrijfsleven een positieve wordt en wapen je met alle kennis en adviezen die Carrière geheimen je te bieden heeft.
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.