Wat een geweldig boekje! Eindelijk een duidelijke handleiding over hoe je (zakelijk) met elkaar om kunt gaan. Wat handig is en wat je beter niet kunt doen. Ik kan dit boekje het beste omschrijven als een lesboek over Empathie. Wat het is, hoe je het toont, wat het op kan leveren en natuurlijk, dat het alleen werkt als het oprecht is.
De schrijver is zelf de eerste die toegeeft dat er eigenlijk weinig nieuws in zijn boek staat. Maar het aan elkaar koppelen van bekende regels leidt toch tot nieuwe inzichten. Michel zet in zijn boek alles duidelijk op een rijtje en verdeelt de communicatie in drie pijlers: mensen, verbinding en boodschap.
Zelf was ik erg gecharmeerd van de eerste pijler, waarin hij o.a. aangeeft dat het handig is om de mensen in jouw netwerk drie zones: mensen die direct invloed op jouw carrière hebben, mensen die indirect invloed hebben en mensen waar je wat voor kunt betekenen en die wat voor jou kunnen betekenen. Niet dat je hier heel strikt mee om moet gaan. Maar hij geeft bijvoorbeeld wel aan dat er een belletje moet gaan rinkelen als je weinig contact hebt met de mensen die een wezenlijke invloed op jouw carrière hebben.
Of in de pijler verbinding, waar hij het heeft over allerlei zaken die verbindend of verwijderend kunnen werken. Waarbij een belangrijke tip (en op en deur) is: heb aandacht! Voor het gesprek, voor jouw gesprekspartner, maar ook voor jouw eigen voorkomen, taalgebruik en Ach, het zit zo bomvol goede tips en ideeën, ik kan wel blijven schrijven.
In de pijler ‘boodschap’ bouwt Michel verder op de pijlers ‘mens’ en ‘verbinding’ en vertelt hij hoe je jouw boodschap kunt laten aansluiten op jouw doelgroep/gesprekspartner.
Het charmante van dit boekje is dat Michel De Coster put uit eigen ervaringen en niet alleen zijn successen deelt, maar ook de dingen die hij nu anders zou doen. Ik ben blij dat ik dit boek heb kunnen lezen en raad het iedereen aan die wel eens moeite heeft met gesprekken, maar er niet direct de vinger op kan leggen. People Peppers is zo’n praktisch boekje in dat je al lezend meteen aan de slag wilt, om te kijken of de tips werken.
Over Pleunie Warnink
Pleunie Warnink is Communicatie-adviseur Duurzaamheid & Techniek bij Groene peper communicatie.