Mij bekruipt het idee dat dit boek vooral geschikt is voor de ‘maakindustrie’, als je van een idee een verkoopbaar product wilt maken en hierbij (financiële) hulp nodig kan hebben, dan zijn dit zeker de stappen die je kunt, of haast wel moet, doorlopen. Heb jij een dienst en/of werk je liever zelfstandig, dan zijn niet alle hoofdstukken even interessant. Maar…eerlijk is eerlijk.. er staan goede adviezen in.
Het boek is helder geschreven en alle stappen zijn op een duidelijke volgorde weergegeven. Je zou het boek eenvoudig kunnen volgen om zo jouw bedrijf naar een ander plan te trekken.De opbouw is simpel. Je krijgt een overall beeld van wat er allemaal bij kan komen kijken.
Eerst gaat het over de oprichting van de onderneming met een co-founder. Er worden ideeën aangedragen waar je op kunt letten bij het vinden van een co-founder en hoe je samen kunt werken. Vervolgens wordt ingegaan op de klanten en hun behoeften. Hier lijkt mij de beknopte uitleg van de Value Proposition Canvas absoluut de moeite waard. Dat leert je jouw product aan de marktvraag te koppelen.
Daarna gaat het boek verder in op sales. Ook hier staat het vol tips en goede adviezen. Hier en daar wat ‘open deuren’, maar ook die moeten vermeld worden om zeker te weten dat je deze acties meeneemt.
Vervolgens gaat het opeens snel in het boek: van de eerste medewerker naar het zoeken naar investeerders en een eventuele scale-up van jouw bedrijf. Het hele verloop van een onderneming van ontstaan – groeien – verkoop of opschalen wordt in nog geen 150 pagina’s uit de doeken gedaan.
Houd het als naslagwerk als je wilt weten hoe anderen met een bepaalde fase zijn omgegaan. Maar voor details, of een meer specifieke kennis zal je wel verder moeten zoeken.
Over Pleunie Warnink
Pleunie Warnink is Communicatie-adviseur Duurzaamheid & Techniek bij Groene peper communicatie.