Als ervaren retailspecialist is het natuurlijk altijd interessant om weer eens te lezen hoe een gewaardeerde collega tegen de zaak aankijkt. Inretail is een degelijke organisatie met veel kennis van het retailvak, en binnen die club is de auteur dan weer een echte topper die weet waar hij over praat. En zoals vaker heeft hij ook dit keer weer een prima verhaal. Werk jij in het retailvak en vind je het ook af en toe lastig om je te onderscheiden van de grijze massa, dan is dit boek zeker de moeite waard. Het boek is geschreven vanuit passie. Harry wil je echt helpen! Maar uiteindelijk moet je het natuurlijk wél zélf doen. Naast het boek is er ook nog een website met handige extra info en hulpmiddelen. Maak daar vooral ook gebruik van! Met behulp van dit boek kun je niet alleen aan de ontwikkeling van je bedrijf bouwen, maar ook aan die van jezelf.
Het is een boek geschreven van mens tot mens. Dat blijkt uit de directe manier van schrijven. Daarnaast is het boek rijk en mooi geïllustreerd. Bovendien komen er in het boek van tijd tot tijd ook aansprekende ondernemers uit de dagelijkse praktijk aan het woord. Altijd weer leuk om te horen wat toppers uit ons vak kunnen en willen vertellen over hoe zij het ervaren. De auteur legt ook uit dat je als ondernemer in de retail vandaag er niet meer omheen kunt om keuzes te maken. Als jij niet kiest dan word je ook niet gekozen. En ja, retail is best ingewikkeld. Om als ondernemer succesvol te zijn, moet je best van vele markten thuis zijn. Maar uiteindelijk begint het al met de eerste keus, wat is jouw markt eigenlijk? En hoe ga je het aanpakken. Jij bepaalt zelf jouw eigen succes. Tenslotte winnaars hebben een plan en verliezers een excuus!
Om als retailer ook in de toekomst succesvol te kunnen zijn zul je moeten werken aan twee dingen; Klanten blij maken en winst maken. Want als het je niet lukt om relevant te worden en te blijven voor je klanten dan is het vrijwel onmogelijk om nog voldoende omzet te maken om ook nog winstgevend te zijn en te blijven. En zonder winst is er geen continuïteit. De beroemde ‘p’s’ zoals product, prijs, presentatie die je vast al kent worden door de auteur in dit boek aangevuld met Passie, Prioriteiten, Profijt, Plek, Personen, Plezier, en Progressie en bij al deze ‘P’s’ gaat de auteur daar dieper op in met een in mijn ogen verfrissende kijk. Het was fijn om te zien dat de lezer ook direct met veel zaken aan de slag kan. Harry, dank voor het schrijven van Hoera, ik heb een winkel, dat onze mooie retailbranche weer een stap vooruit kan helpen!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.