Jan Timmer had een boeiende en afwisselende loopbaan bij Philips. Dat maakt zijn boek Die man van Philips wel duidelijk. Timmer begint het boek met zijn jeugdjaren in het Betuwse dorp Lienden. De jaren na de oorlog waarin ‘alles nog gewoon was’. De loopbaan van de dan twintigjarige Timmer begint bij Philips in 1952. Op de financiële administratie. Daarna volgen omzwervingen in managementfuncties voor Philips in o.a. Ethiopië, Tropisch Afrika en Zuid-Afrika. Begin jaren tachtig van de vorige eeuw wordt Timmer baas van muziekonderdeel Polygram wat min of meer zijn ‘finest hour’ zou worden. Het waren de jaren van de doorbraak van de CD met ontmoetingen met tal van popsterren. Polygram liep uitstekend en werd later door Philips met veel winst verkocht. Daarna volgden moeizame periodes bij Consumer Electronics (waar de neergang door grote Aziatische concurrentie al gaande was) om tenslotte begin jaren negentig als hoogste baas van Philips de grote Centurion-reorganisatie te leiden. Tot Timmer in 1996 afzwaaide als president-directeur van Philips. De laatste twee hoofdstukken wijdt Timmer aan het inkrimpen van het ooit zo trotse conglomeraat tot een veel kleiner medisch-technologisch bedrijf en zijn leven na Philips waarin Timmer zich o.a. bezig hield met commissariaten bij diverse multinationals.
Die man van Philips is een aardig boek om te lezen. Met terugblikken op tijden waarin de wereld er anders uitzag dan vandaag de dag. Met veel ondernemerschap en pionierswerk. Je krijgt een beetje een idee van hoe het er aan toe ging bij het aloude Philips. Timmer schetst zijn loopbaan in chronologische volgorde waarbij gebeurtenissen, successen, mislukkingen en ervaringen zich afwisselen. Timmer laat in het boek niet het achterste van zijn tong zien en schrijft het allemaal redelijk droog op. Het blijft braafjes zonder spraakmakende inzichten, uitspraken of onthullingen. Het boek mist de scherpte van boeken als Boonstra (van Manfred Bik) en Kortsluiting over hoe Philips zijn talenten verspilde (van Marcel Metze). Een gemiste kans, maar ook wel begrijpelijk en te verwachten als de hoofdrolspeler zelf de pen ter hand neemt.
De toonzetting wordt wat scherper als Timmer het over de Centurion-periode heeft waarin Philips fors moest afslanken om te kunnen overleven. Ook wordt in het tweede deel van het boek wel duidelijk dat Timmer niet zo enthousiast is over zijn toenmalige opvolger Cor Boonstra. Volgens Timmer was de verhuizing van het hoofdkantoor naar Amsterdam vooral symboolpolitiek en hadden de miljarden die besteed werden aan de inkoop van eigen aandelen (om de aandelenkoers op te krikken en de aandeelhouders te plezieren) veel beter geïnvesteerd kunnen worden in nieuwe groei-initiatieven. De inkrimping van het concern had volgens Timmer voorkomen kunnen en moeten worden. Philips had vandaag de beslist méér kunnen zijn dan nu het geval is, zo concludeert Timmer.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.