Alvorens de verdienmodellen aan bod komen, gaan de schrijvers in op ‘jouw waarom’ en jouw ‘waardepropositie’. 2 Aspecten die, in mijn ogen, voor iedereen van belang zijn. Of je nu ondernemer bent of in loondienst werkt of werk zoekt, dit is de basis wanneer je geld wilt verdienen. Het gaat in op jouw intrinsieke doelen en van daaruit werk je deze steeds verder uit.
Dan de verdienmodellen. Het zijn er veel en ze zijn heel verschillend. Van iets gratis aanbieden tot waardebepaling achteraf tot uurtje-factuurtje. Van 1-op-1 werken tot producten verkopen tot groepsprogramma’s. Van private labels tot franchise tot netwerkmarketing. Bij veel modellen worden de voor- en nadelen beschreven, soms met uitgebreide toelichting en tips hoe dit aan te pakken. Zo wordt het een heel toepasbaar boek.
Je ziet ook duidelijk waar de expertise van de schrijfster zelf zit, daar is heel vanzelfsprekend meer kennis gedeeld. Bij een paar verdienmodellen had ik soms het gevoel van ‘heb ik dat al niet eerder gelezen’. Terugbladerend blijkt dan dat de verschillende verdienmodellen toch net iets verschillen. Wat de schrijfsters ook aangeven is dat je ook heel makkelijk van een al bestaand verdienmodel een nieuw verdienmodel kunt maken. Door diensten te bundelen of bij elkaar te brengen in een online programma, heb je een nieuw verdienmodel gerealiseerd. Een kwestie van slim zijn en het maximale uit jouw bedrijf halen.
Het doel van dit boel is laten zien hoe je financiële vrijheid kunt realiseren. Ze geven veel rekenvoorbeelden, geven handvatten ten aanzien van marketingcontent en laten zien dat je ook heel goed verdienmodellen kunt combineren. En nee, het gaat echt niet allemaal vanzelf. Afhankelijk van de keuzes die je maakt zijn er directe, residuele en passieve inkomsten te verdienen.
Jeanet Bathoorn en Petra Iuliano hebben een boek samengesteld dat voor iedereen mogelijkheden biedt om meer omzet te genereren. Het leest lekker en geeft een goed overzicht. Er zat voor mij, en waarschijnlijk ook voor andere ondernemers, veel herkenning in qua verdienmodellen waar ik al mee werk. Ik heb daarnaast een aantal ideeën opgedaan om in de toekomst mee aan de slag te gaan.
Oh ja, het zijn overigens geen 50 Verdienmodellen maar 55, een leuke bonus dus van de schrijfsters!
Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Zij begeleidt bedrijven, ondernemers en professionals bij hun profilering on- en offline. Het is haar missie om jou succesvol te laten zijn op jouw manier, persoonlijk of zakelijk. De gunfactor wordt steeds groter en een goede persoonlijke profilering is cruciaal in het behalen van successen. Jij bent de schakel in alles wat jij wilt en realiseert. It’s all about You!
Over Sandra Kok
Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Ze is, samen met haar partner, actief op het speelveld van oude naar nieuwe werk-, denk- en leefstijlen met als doel huidige klantsegmenten te behouden, relaties te versterken en nieuwe doelgroepen aan te trekken.