Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Lenig denken

Creativiteit, originele oplossingen, we zoeken er allemaal naar. Vele trainingen, goeroes en zweverige bureautjes beloven unieke inzichten. En dan opeens schrijven twee dames een briljant boek. Briljant? Ja absoluut briljant. Hierin leer je oprecht hoe creativiteit werkt.

Arvid Buit | 11 december 2015 | 1-2 minuten leestijd

Om te beginnen aan deze recensie mijn vooringenomen scepsis. Ik heb tien jaar lang in de internationale entertainmentwereld gewerkt als ontwerper en heb zo vreselijk veel onzinnige uitleg gehoord over creativiteit dat ik zeer argwanend begon aan het boek. Het omslag van Lenig Denken trok mijn aandacht, evenals de titel.

Als je het boek openslaat, gaat je hoofd meteen ‘een stukje open staan’. Geen eindeloze witte pagina’s vol Times New Roman, maar een bijzonder verfijnd en creatief vormgegeven werk. In pakkende hoofdstukken, weten Marenthe de Bruijne en Sigrid van Iersel je mee te nemen in dit tweedelige werk. Eerst wordt het brein ‘warm gemaakt’ voor haar taak, om daarna uitleg te geven over feitelijke processen. Maar wat hebben ze dat leuk gedaan. Ik ben nog steeds enthousiast terwijl ik dit schrijf.

Leuke oefeningen en spreuken ondersteunen het proces, maar bovenal ben ik als lezer zeer verrast dat ze ook echt de kern van creativiteit hebben gevangen. Niet in een knutsel-knippenplakken stijl, maar concreet en aannemelijk. Volledig en precies. Hoe vorm je nieuwe inzichten terwijl je op een doodlopend spoor staat. Wat kun je doen met een team als je op energieke wijze wilt werken aan een origineel concept. Ik weet zeker dat eenieder na het lezen van dit boek in staat is om ook feitelijk aan de slag te gaan met dit onderwerp.

Een absolute aanrader en voor mij nu al een boek voor in de lijst ‘favorieten’. Als ik directeur was van een groot bedrijf waarin vernieuwing een ‘hot issue’ was… Dan wist ik al wat ik mijn medewerkers deze kerst cadeau deed.

Over Arvid Buit

Arvid Buit is executive coach en auteur van Wahlberg, Het verhaal van een CEO en Red de Alfawolf, Zachte leiders maken stinkende wonden. Hij houdt zich bezig met de ontwikkeling van topbestuurders en de ontwikkeling van het vakgebied coaching.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Marenthe de Bruijne, Sigrid van Iersel
Lenig Denken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden