Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

In Focus: Denk niet aan een rose olifant

Bouwend op nieuwe neurologische en sociaal-psychologische inzichten en jarenlange ervaring in het bedrijfsleven en de politiek laat taalstrateeg Sarah Gagestein in Denk niet aan een rose olifant zien wat werkt. Maar wat vinden onze klanten ervan?

Justin van Lopik | 21 januari 2015 | 2-3 minuten leestijd

Wilma Ruis

Adviseur organiseren met participatie, De Beuk Organisatieadvies

Woorden zijn belangrijk. Onzorgvuldig met woorden omgaan heeft nog niemand gelukkig gemaakt. Er zitten een paar mooie dingen in het boek van Gagestein.

Sarah verbindt op een beknopte en heldere manier breinkennis en taal aan elkaar. Voor onbekenden met dit kennisgebied een aanrader. Ze stelt dat je je moet verdiepen in je gesprekspartner. Pas dan vind je de woorden waarmee je de ander kunt overtuigen. Haar tips en trucs zijn goed bruikbaar. Waarom schuurt het dan toch tussen mij en het boek?

Eigenlijk vind ik het een beetje saai. Het is vooral een uitgebreide opsomming hoe je met slim gebruik van woorden en beelden kunt overtuigen. Nergens zie ik voorbeelden hoe deze vorm van denken bruikbaar is om de dialoog op gang te brengen in spannende situaties. Taal is machtig, laten we het dan vooral gebruiken om met elkaar in gesprek te komen. Een tip voor het vervolg op dit boek?

7

Peter de Roode

Zelfstandig adviseur en trainer

Wat ik aardig vind aan dit boek, is dat de auteur een goede neus heeft om essenties uit belangrijke literatuur kort en krachtig weer te geven. Nergens weidt ze te veel uit, ook loopt ze niet te koop met haar kennis maar is ze heel beknopt en schrijft die dingen op die de lezer echt dient te weten. Natuurlijk levert dat ook bij mij als lezer bekende beelden op (‘Oh, dat wist ik al van die aap die door een basketbalwedstrijd heen loopt’) maar Gagestein houdt goed de lijn vast en laat zich niet verleiden teveel van dit soort anekdotes te beschrijven.

Menig leidinggevende die de komende tijd een verandertraject aangaat (en waarschijnlijk zijn dat alle leidinggevenden), zou er goed aan doen dit boekje te lezen en minimaal drie tips uit het boekje te selecteren en die systematisch toe te passen. Het slagingspercentage van veranderingen zal er zeker positief door beïnvloed worden.

8

Annemiek Meinen

Procesbegeleider/organisatieadviseur in de publieke sector, De Beuk Organisatieadvies

Hoe komt het dat de ene boodschap een hogere plakfactor heeft dan de ander?

Politici en reclamemakers zijn er zeer bedreven in; in de communicatietheorie de kunst van het framen genoemd. Voordat we het doorhebben nemen wij argeloze luisteraars hun zienswijzen (frame) op de werkelijkheid over. En waarom vinden we het vervolgens vreselijk moeilijk om een eenmaal gevormd beeld over de werkelijkheid weer opzij te zetten?

Na het lezen van dit zeer toegankelijk geschreven boek, snap je niet alleen waarom framing zo goed werkt en hoe dat samenhangt met de werking van ons brein, maar krijg je ook veel praktische tips hoe je zelf je boodschap kan framen!

Ieder van ons die in deze wervelende wereld van communicatie en prikkels graag wil dat zijn of haar boodschap door anderen wordt opgepikt, moet dit boek zeer zeker lezen. Een van de kernlessen van Gagestein is wel dat overtuigen om een zeer zorgvuldige voorbereiding vraagt!

9

Naschrift redactie: Wij selecteren de kandidaten voor In Focus op willekeurige wijze, en daardoor kon het gebeuren dat in deze aflevering twee adviseurs van hetzelfde bureau aan het woord komen.

Over Justin van Lopik

Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden