Nicoline van der Lugt
Eigenaar communicatie adviesbureau Comminaction
Het boek kwam voor mij precies op het juiste moment. Ik ben bezig met de ontwikkeling van een businesscase en het kiezen van het juiste verdienmodel. Het thema (nieuwe) waarden creëren loopt als een rode draad door het boek heen. Een autodealer levert geen auto maar mobiliteit en alles wat daarmee samenhangt. In cases wordt uitgelegd hoe vooruitstrevende ondernemers, volgens Marga Hoek de koplopers van de Nieuwe Economie, de weg wijzen naar een nieuwe kijk op duurzame bedrijfsprocessen en samenwerking met anderen. Als we oude aannames en vooringenomen perspectieven loslaten, is er ruimte voor nieuwe inzichten, volgens Laurentien van Oranje. Zij sprak uitvoerig met zes kinderen van 9 tot 12 jaar en werd geraakt door hun inspirerende kijk op onze economie die in het boek opgenomen is. Opvallend is dat het ‘vage’ woord businesscase door hen vervangen wordt door het veel concretere ‘samenwerkingsplan’. Ik weet nu hoe ik mijn businesscase verder kan uitwerken!
8,5
Koos Groenewoud
Oprichter Van management naar (Nieuw) leiderschap
Zakendoen in de nieuwe economie. Het boek klopt! ‘Practice what you preach’. Het eerste voorbeeld staat op pagina 6. Zakendoen in de nieuwe economie heeft geen copyright, maar right to copy. Er volgen meer inspirerende voorbeelden. Het feit dat – naast de bijdragen van (top)bestuurders, wetenschappers, studenten & leerlingen - bijna 100 professionals middels crowdsourcing een bijdrage aan het boek hebben geleverd is ook een mooi voorbeeld. Dat deed me denken aan O.C.F.2.0 van Jan Jonker. Alleen al door het hoofdstuk (‘venster’) leiderschap, de noten en de boekenlijst is dit boek zijn prijs meer dan waard. De tools, facts & figures, voorbeelden en inspiraties die je aangereikt krijgt zijn eigenlijk onbetaalbaar. Ik vond het boek ‘feest der (h)erkenning’. Het klopt. Het ‘leven’ van het boek kan het verschil maken voor de toekomst van je bedrijf en/of organisatie en ook voor je eigen toekomst en die van je kinderen. Zakendoen in de nieuwe economie is een must read voor bestuurders en managers in alle sectoren.
9
Marion Damgrave
Mede-initiatiefnemer De aard van de leider
Een managementboek dat ergens over gaat! In dit boek spreekt de visionair in de leider. Een alles omvattende visie die rekening houdt met mens, milieu en maatschappij spat van iedere pagina; leiders die daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen. Wat een weldaad! Een veelheid aan leiders komt in dit boek aan het woord. Allen zijn ervan doordrongen dat wij deel uitmaken van onze planeet in plaats van haar te bezitten. Profit, ‘vroeger’ op nr 1, krijgt in de nieuwe economie een andere waarde.
Vanuit diverse perspectieven wordt deze aardverschuiving door Marga Hoek belicht; concepten, cases, harde cijfers, wijze woorden wisselen elkaar soepel af. Het voelt als een nieuwe loot en het is de robuuste toon in een heldere verpakking die dit boek tot een must read maakt. Wie klaar is met de toolbox voor angsthazen is klaar voor Zakendoen in de nieuwe economie.
10
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.