Martin Raasveld
Commercieel productmanager bij Bosch Security Projects
Een aanrader, een absolute must en verplichte kost voor de ondernemer die social media voor het eerst gaat inzetten! Binnen Bosch Security Projects beschouwen we de inzet van sociale media voor marketingdoeleinden als een relatief nieuwe ontwikkeling. Als ‘young one’ hebben we behoefte aan kennis, informatie en ervaringen; deze heb ik in dit boek zeker gevonden.
Bart van der Kooi heeft zijn boek op een prettige en overzichtelijke wijze geschreven, waardoor ik de materie op een goede en enthousiaste wijze tot me kon nemen. Een pragmatisch gebruik van verschillende social media modellen die de complexe werkelijkheid op een vereenvoudigde wijze weergeven, waar nodig voorzien van voorbeelden.
Het boek geeft inzicht in deze - voor mij relatief nieuwe - materie en stelt mij in staat om een goed plan van aanpak te maken. Het is een leidraad voor de dagelijkse operatie en een goed naslagwerk. Ik waardeer het boek met een 9.
9
Edwin Rooseman
Directeur/eigenaar van Nandooh design
Mijn bedrijf helpt ondernemers met het bouwen van een herkenbaar gezicht voor hun bedrijf voor de lange termijn. Socialmediamodellen.nl was voor mij altijd al een handig en up-to-date naslagwerk voor interessante visies over dit onderwerp. Toen ik las dat Het social media modellenboek uit zou komen, heb ik het meteen besteld. En ik ben er erg blij mee. Het geeft me een handig overzicht van de vele modellen die er inmiddels zijn.
Omdat dit gebied nog erg jong is, is er veel overlap tussen de modellen en door dit boek krijg je daar snel inzicht in. De opbouw van het boek volgt eigenlijk dezelfde stappen die social media zelf ook doormaakt: van beginner steeds uitgebreider naar volwassen implementatie binnen grote concerns. Afhankelijk van het soort bedrijf waar social media gebruikt wordt of gaat worden, kan ik een keuze maken welk model of methode het meest bruikbaar is. Al met al een handig en overzichtelijk naslagwerk. Wat ik nog wel mis zijn wat meer checklists per model of fase.
7,5
Henk Fissering
Partner bij Hoffman Krul & Partners
Het social media modellenboek brengt orde in de chaos en houvast voor de nieuwe media. Social media kom je overal tegen en bedrijven willen dit graag een plaats geven in hun dagelijkse bedrijfsvoering. Maar hoe doe je dat?
Bart van der Kooi probeert ons te helpen een weg te vinden in de oerwoud van portals, Facebook, Twitter etcetera. De modellen in het boek zijn ingedeeld naar hun functie: Volwassenheid & Adoptie, Implementatie & Strategie, Focus en Benadering, Meten & ROI en Kanalen & Platformen. Met mijn controllersachtergrond sprak met name het gedeelte mij erg aan waarbij effectiviteit van deze media gemeten werd. Eindelijk een beeld hoe een kosten- en batenanalyse van deze nieuwe wereld te maken.
Het boek zet de verschillende modellen op een rij en de schrijver geeft hierover een mening. Duidelijk en handig. Misschien geen leesboek, maar wel een nuttig naslagwerk.
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.