strong>‘Wees niet bang om te veel informatie weg te geven.’ Daisy Goddijn laat prachtig zien hoe je een zakelijk boek gebruikt om informatie weg te geven en daarmee je bedrijf naamsbekendheid te geven. Van bierviltje tot bestseller is een lekker leesbaar boek met ontzettend veel handige adviezen en tips – wellicht iets te veel.
Bekendheid krijgen als ondernemer door een boek te schrijven, werkt in Nederland heel goed. Al tijdens het schrijven oogst je respect en opent een boek deuren, bijvoorbeeld om binnen te komen voor een interview of casebeschrijving. Je onderscheidt je met een boek van je concurrenten en je bereikt nog meer mensen met jouw boodschap. Eén van de eerste opdrachten is dan ook dat je voor jezelf nagaat wat jouw langetermijndoel, eigenbelang en financieel belang van een boek zijn. In de woorden van Goddijn: heb jij het LEF om een boek uit te geven?
Voor je MIK
Waarschijnlijk met een knipoog naar de vele afkortingen in managementboeken, is een andere belangrijkere voorwaarde om je zakelijk boek te kunnen schrijven dat je je MIK goed kent. Je boek schrijf je aan je Meest Ideale Klant – deze hou je steeds in gedachten bij het schrijven. Bij de voorbereiding op het schrijven horen volgens Goddijn ook uitzoeken hoe je je boek gaat uitgeven (bij een traditionele uitgever of in eigen beheer), wanneer je je boek wilt lanceren en hoe je crowdfunding inzet.
Bij stap 2 ga je echt aan het schrijven: je bepaalt de titel en flaptekst van je boek en Goddijn adviseert sterk om een schrijfbuddy te zoeken. Het schrijven zelf – voor een auteur toch het leeuwendeel van een boek uitgeven – komt er bekaaid af met enkele subhoofdstukken over meelezers zoeken en een redacteur inschakelen. Er ontbreken richtlijnen en adviezen om de structuur van je boek te bepalen en voor een efficiënt schrijfproces. Wel weer handig is dat Goddijn op een rijtje zet waar je op moet letten bij het inschakelen van een schrijfcoach en redacteur. Goddijn heeft beide zelf ook ingeschakeld voor haar boek: haar schrijfcoach Maria Genova is duidelijk aanwezig met haar tip aan het einde van elk hoofdstuk.
Marketing
Goddijns expertise blijkt vooral uit stap 3: Van boek tot bestseller. Heel handig zijn de rekenvoorbeelden om de verkoopprijs van je boek te bepalen en om recensie-exemplaren op te sturen naar NBD Biblion, die de centrale inkoop voor bibliotheken regelt. Goddijn besteedt veel aandacht aan de marketing van je boek. Dit geeft je de mogelijkheid om te selecteren wat bij jouw boek en bij de mogelijkheden van jouw lezers passen. Enkele marketingadviezen zijn:
- gebruik de afbeelding van je boek voor je profielachtergrond op LinkedIn
- gebruik Periscope voor je boekpromotie
- vraag bekenden om je boek te recenseren
- ga bloggen om in contact te komen met je MIK
Van bierviltje tot bestseller is een echt doe-boek door de vele tips en adviezen. In de tekst staan vragen en opdrachten en in een online werkboek (wel registeren) vind je meer opdrachten. Mijn advies is om dit boek door te nemen als je een boekidee hebt en tijdens de verschillende fasen van schrijven en uitgeven steeds het (sub)hoofdstuk erbij te nemen dat van toepassing is.