eef een 7. De rol van interne communicatie bij veranderingsprocessen staat centraal in het nieuwe boek van Huib Koeleman. Daarbij pleit hij ervoor om niet zozeer vanuit middelen maar vanuit interventies te denken. Deze stap roept natuurlijk de vraag op wat interventiedenken is, waarin het verschilt van middelen denken en waarom dat een inzicht is waarmee we het vak verder kunnen brengen. In het boek komt het antwoord op deze vragen niet goed uit de verf. Interventies zijn niet los te koppelen van middelen en dat is wat teleurstellend. Daar staat tegenover dat het in de lijn van het eerdere werk van Koeleman een helder overzicht biedt van wat er allemaal speelt op het snijvlak van veranderingen en communicatie. De invalshoek is hier en daar wat 'technocratisch', het denken komt vooral voort uit het instrumenteel besturen van organisaties, waarbij de betekenis van de menselijke factor er bekaaid vanaf komt. Echter, de functie van interne communicatie als het gaat om inspireren, motiveren en verbinden van mensen is nu eenmaal zo sterk verbonden aan de kwaliteiten van het management, dat het zich lastig laat vangen in vijf gekleurde brillen. Kortom, afgezien van wat kanttekeningen een zeer bruikbaar instrument voor iedereen die met het onderwerp te maken heeft.
Recensie
Interne communicatie bij verandering
Ik g
Jurgen Spelbos
|
12 augustus 2002