Dat schrijft organisatieadviseur Jacques Pijl in zijn boek ‘Het nieuwe normaal – De 21 spelregels om te overleven in de nieuwe economie’. Het boek begint met een mooie paradox: ‘nog nooit was het zo zinloos en zo noodzakelijk om organisaties klaar te maken voor de toekomst’. Zinloos omdat strategie steeds minder maakbaar wordt. En noodzakelijk omdat het niet kennen van de nieuwe spelregels nog nooit zo hard werd afgestraft, aldus de auteur. Voor zijn boek ging de auteur niet alleen te rade binnen zijn eigen adviespraktijk, ook werd een groot aantal verschillende bronnen geraadpleegd. Het boek opent met de vijf drijvers die volgens de auteur de basis vormen van het nieuwe normaal: (1) de permanente crisis, (2) de maatschappelijke en culturele crisis, (3) de steeds snellere technologische ontwikkelingen, (4) de platte aarde en (5) het verdwijnen van een uniforme markt. Op basis van deze drijvers concludeert de auteur dat de oude organisatiemodellen niet meer voldoen en formuleert hij 21 spelregels voor organisaties die willen groeien of overleven in het nieuwe normaal. Misschien is het beter om te spreken over ‘spelopvattingen’, waarbij de auteur vanuit zijn professie als organisatieadviseur graag de rol van trainer/coach op zich neemt en aangeeft hoe organisaties het spel moeten gaan spelen om de wedstrijd te kunnen winnen. De 21 spelregels zijn in het boek verdeeld over zeven bedrijfskundige thema’s: strategievorming, strategie-executie, propositie en processen, HR en cultuur, organisatiestructuur en –besturing, (socio-)ICT en innovatie en kennis. Om een voorbeeld te geven: bij strategievorming draait het om de spelregels ‘maak de definitieve omslag van een shareholder- naar een stakeholdergedreven waardesysteem’ en ‘forceer nieuwe verdien- en businessmodellen’. Bij organisatiestructuur en –besturing gaat het bijvoorbeeld om spelregels als ‘zet de professional voor de manager’, ‘stuur op betekenis én op cijfers’ en ‘maak plaats voor de spelverdelende leider’. De auteur beschrijft iedere spelregel kort via een mix van toelichting, eigen ervaringen en opvattingen en voorbeelden en inzichten uit de praktijk, literatuur en wetenschap. Het nieuwe normaal is een inspirerend pleidooi waarin de auteur in hoofdlijnen aangeeft wat organisaties moeten doen om te veranderen in een daadkrachtige en wendbare organisatie. Een plus van het boek is dat je via QR-codes op verschillende plaatsen in het boek bijbehorende online video’s kunt bekijken. Het is een mooi opgemaakt boek in een klein en compact formaat. Het is vlot geschreven en je hebt het in een paar uur gelezen. Het nieuwe normaal biedt een brede, maar wel globale introductie van het actuele thema ‘wendbaar ondernemen’. Wil je meer lezen of zoek je meer diepgang en concrete handvatten en tips, dan kun je terecht bij diverse andere boeken over wendbaar (agile) organiseren en ondernemen. Wees in ieder geval geen struisvogel, zo besluit de auteur zijn boek, want het nieuwe normaal waait niet over en daar sluit ik mij graag bij aan.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.