Het is duidelijk te merken dat Michiel Janzen geïnspireerd is geraakt door generaals uit de historie. Hij weet de diverse veldslagen met veel passie te beschrijven in 'Denken als een generaal'. De strategieën achter deze veldslagen worden haarfijn uitgelegd en hoewel ik van de beschreven veldslagen de afloop al wel wist, was elke veldslag opnieuw spannend. De ene keer wordt de tegenpartij listig om de tuin geleid, een andere keer kwam het vooral aan op de teamprestatie. De belangrijkste strategie van elke generaal wordt uitgelicht en vertaald naar de dagelijkse praktijk van nu. Michiel Janzen belicht daarin bijvoorbeeld teambuilding, timemanagement, empatisch leiderschap en nog negen andere aspecten die belangrijk zijn voor de huidige manager. De vertaling naar het heden is meestal vrij beknopt. Toch is het daarmee geen geschiedenisboek geworden waarin twaalf grote generaals beschreven worden. Ook de verhalen over de veldslagen zelf zijn zodanig beschreven dat u gemakkelijk zelf een vertaling kunt maken naar uw eigen praktijk. Dat is eigenlijk ook de kracht van het boek. Het zou wat te kort door de bocht zijn om de strategieën van de groten der aarde in een paar pagina's te vertalen naar de hedendaagse praktijk en daarmee denken de kracht van deze generaals gevangen te hebben. Juist door de werkwijze van de generaals te beschrijven kruipt u zelf in de huid van de generaal en kunt u zijn zienswijze toepassen op uw eigen situatie. Ook als u vroeger niet met soldaatjes gespeeld heeft en tot nu toe geen buitengewone interesse heeft voor historische veldslagen en oorlogen, is 'Denken als een generaal' een interessant boek. Hoewel een gemiddelde organisatie niets met oorlog voeren te maken heeft en we in Nederland gelukkig ook al meer dan een halve eeuw in vrijheid leven, kan de strategievoering van een generaal zeker inspirerend zijn voor organisaties. Nicolas Chamfort zei tweehonderd jaar geleden 'Men is nog geen man van geest wanneer men veel ideeën heeft, evenmin als men een goed generaal is omdat men veel soldaten heeft.' Michiel Janzen laat uitstekend zien dat het bij de grote generaals vaak juist niet gaat om de hoeveelheid soldaten. Zo heeft u ook niets aan veel ideeën die allemaal waardeloos zijn. Ik hoop dat 'Denken als een generaal' u wél kan inspireren tot dat ene goede idee waarmee u in uw eigen organisatie het verschil kunt maken. U beschouwt uw concurrenten dan misschien niet als vijand, een beetje hulp van de generaals die dat wel deden, biedt u misschien net genoeg voorsprong om hen te verslaan zonder oorlog te voeren. Strategische oorlogsvoering dus.
Over Jan Jacob Bos
Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.