Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Samenwerken: de essentie

Iedereen heeft baat bij een goede samenwerking. Niemand vertrekt naar zijn werk met het voornemen om de boel eens goed te saboteren. Waar is dan de oorsprong te vinden van moeilijke interne samenwerking in organisaties en bedrijven? Eric Westra, organisatieadviseur koppelt in ‘Samenwerken: De essentie’ meer dan vijfentwintig jaar werkervaring aan bestaande en getoetste theorieën over het thema.

Geert Vandamme | 16 februari 2016

Samenwerken: De Essentie. Er wordt heel wat in geïnvesteerd. In bijeenkomsten, intervisie, managementgesprekken, in te vullen psycho-lijsten, waarin persoonlijkheden van collega’s worden getypeerd om iedereen op dezelfde lijn te krijgen. Veel van deze initiatieven hebben geen blijvend effect. Het heeft weinig zin stelt de auteur als die goedbedoelde interventies aan de oppervlakte blijven en niet ingaan op gevoelens en behoeften die partijen ten opzichte van elkaar hebben. Alle manieren om onderlinge samenwerking te verbeteren hebben alleen zin als ze gebaseerd zijn op een gezond fundament van gelijkwaardige en wederkerige behoeftevervulling. Wie tot hier leest heeft door dat dit een werkboek is met een doordachte opbouw en visie. Een tekst ook die naar de lezer kijkt, niet vrijblijvend dus, wel een werkboek in drie delen. Hier en daar een reflectieopdracht, en in zijn geheel toch luchtig gehouden met een verduidelijkend schema of quote. Het boek richt zich tot iedereen die last heeft van een moeilijke samenwerking en daar verbetering in wil aanbrengen. De tekst is helder geformuleerd en leest vlot. De auteur beperkt zich tot zijn ervaring; alle praktijkvoorbeelden zijn gebaseerd op opdrachten die Eric Westra als adviseur heeft uitgevoerd. Inhoudelijk blijft het boek bij de essentie; het wordt niet verzwaard met theoretische modellen; er wordt wel naar verwezen, wie meer wil kan dieper graven, daartoe zijn achteraan het boek duidelijke voetnoten opgenomen. In het eerste deel staat Westra stil bij factoren die het gedrag van medewerkers op hun werk bepalen: behoeften – belangen – gevoelens en beleving. Ons gedrag wordt sterk beïnvloed door de mate waarin anderen onze behoeften raken. Vandaar is het van belang te weten welke behoeftes en verlangens u bij uw collega’s niet invult én dat u zich tevens bewust bent van de behoeften die u probeert te vervullen in de interactie met uw collega’s. De auteur onderscheidt twaalf behoeftes die hij langs twee assen rangschikt. De verticale as geeft de polariteit tussen de behoeftes autonomie vs. geborgenheid weer. De horizontale as doet dit voor de behoeftes zorgzaamheid vs. eigenwaarde. Elke samenwerkingsrelatie wordt in zijn gezondheid gekenmerkt door de manier waarop wij als collega’s elkaar in deze behoeftes voorzien. De auteur illustreert de aard en het belang van elke behoefte met voorbeelden en praktijksituaties. Maar wat is er aan de hand als de samenwerking niet goed verloopt? Welke processen spelen er? Mensen roepen gedrag bij elkaar op en dragen op die manier bij tot het probleem waar ze last van hebben. Enkel door vast te stellen welke behoeften wel of niet voor elkaar vervuld worden kan er een patroon ontdekt worden in juist wel goed samenwerken of elkaar goed dwarsbomen. Er gaat een dynamisch gegeven schuil achter deze processen, én het is de uitdaging die in dit deel van het boek wordt uitgewerkt om de vaardigheid te ontwikkelen naar jezelf te kijken om te ontdekken met welke patronen je in jezelf het gedrag van je collega’s beïnvloedt. De ontdekking van dit patroon biedt niet alleen schaduwzijden, maar evenzeer een pak aan kansen. Soms is het vanzelfsprekend dat we elkaar op het werk vertrouwen of waardering geven, zorgzaam voor elkaar zijn of veiligheid bieden. Gebeurt dat niet, dan kan het pijnlijk duidelijk worden waar dit toe kan leiden. Wanneer alle processen zijn blootgelegd begint het harde werk om de gedragsveranderingen vast te houden die de samenwerking verbeteren. Hier gaat de auteur op hetzelfde élan verder en geeft hij handvatten en tips om gedragsverandering te bestendigen door het patroon actie – reactie te doorbreken. Veiligheid is een belangrijke parameter voor gedragsverandering én het is van belang om hierbij onmiddellijk aansluitend de voordelen van gedragsverandering te laten ervaren. Gouden tips die Westra wat mij betreft goed uitwerkt in dit deel. Gaandeweg heb ik de auteur ervaren als een leider in verbondenheid – en dat hij dit gevoel in zijn slot onder woorden brengt maakt dat ik het al begrepen had : het gaat in samenwerken om de ik-jij relatie waarin de menselijke waardigheid vooropstaat. Eric Westra is er, in zijn solistische bezigheid als schrijver wonderwel in geslaagd om mij daarvan te overtuigen.

Over Geert Vandamme

Geert Vandamme werkt in een voorziening voor mensen met fysieke beperkingen in Gits (West-Vlaanderen-België). Enerzijds als thuisbegeleider bij Volwassenen met aangeboren of verworven beperkingen, anderzijds als arbeidsbegeleider binnen dagbesteding bij volwassenen met een beperking.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden