'Wat drijft ons?' zit goed in elkaar. Het eerste deel bevat een historisch overzicht. Opvallend is hoeveel er in het verleden al is vastgesteld en later weer is weerlegd. Natuurlijk kom je hier bekenden tegen zoals Maslov, Freud en Jung. Bij het lezen van dit eerste deel moest ik terugdenken aan mijn eerste rijles. Je mocht in de auto plaatsnemen maar er werd niet gereden. De instructeur legde eerst alles tot in de puntjes uit. Ik had het gevoel van, man schei uit, ik wil rijden. Maar nee, eerst weten waar de knopjes zaten en waar ze voor dienden. Uiteindelijk mocht ik een klein blokje om. Ondanks dit gevoel las het eerste deel lekker weg en ik had ook het gevoel dat dit nodig was om de materie, die verder in het boek te vinden moest zijn, te kunnen doorgronden. Deel twee van het boek gaat over basisbehoeften en doelen. Dit komt al meer in de richting waar ik als marketeer naar op zoek ben. Dit deel start met de doelen; De verschillende dimensies van doelen komen goed aan bod zoals doelhiërarchieën, aantrekkingskracht van doelen, aanpassingsprocessen (zoals frustraties), indelingen van doelen en dimensies van doelen. Heerlijk om te lezen. In het tweede gedeelte van deel twee worden uiteindelijk er 22 basisbehoeften gedefinieerd en uitvoerig beschreven.Leuk is te lezen waar sommige behoeften vandaan komen of welke invloeden uit je jeugd hiertoe hebben bijgedragen. De hele theorie van Maslov is dan al lang op de schop. Alhoewel je hem nog wel kunt plaatsen. Dat is ook het mooie van dit boek. Giep Franzen laat iedere wetenschapper in zijn waarde. Hij weet de verschillende inzichten aan elkaar te koppelen en zo elkaar te versterken. Deel drie bevat de zogenaamde nabrander. Na de 22 basisbehoeften uit deel twee komt nog even een verdere uitleg hoe de behoeften ons eigen zijn geworden. Aangeboren of aangeleerd? Dat is dan ook de titel van deel drie. Dit is smullen, zeker als je kinderen hebt. Wat zit er al in hun genen en wat nemen ze mee uit de opvoeding waar jij je al jaren druk om hebt gemaakt. Ronduit interessant is het om te lezen hoe ver de wetenschap op zoek is naar de antwoorden. In dit hoofdstuk wordt ook het begrip karakter uitgelegd en hoe het gevormd wordt. Ik was verbaasd hoe recent de meeste onderzoeken waren; De meeste zijn van deze (jonge) eeuw. Wat dat betreft staan we nog aan het begin van vele ontdekkingen omtrent het gedrag van wat wij zijn. 'Wat drijft ons?' heeft mij prettig verbaasd. Na een wat prikkelende start heeft het mij veel geboden. Voor de toekomstige lezers; laat je niet afschrikken door deel één van het boek. Sla het ook niet over. Het leest prettig en je hebt door het te lezen meer aan deel twee en drie. Bij deel twee aangekomen leg je het boek niet meer weg tot aan de bijlagen. Of je die leest is een vrije keuze, daar zijn het tenslotte bijlagen voor. Je raakt door het boek meer geïnteresseerd in motivatie en gedrag. Zeker omdat je weet dat er nog veel te ontdekken valt.Tevens is dat zo raar omdat je er feitelijk bovenop (in) zit. Waarom weten we zo weinig hoe onze brein functioneert? Ik zal de in ieder geval de komende jaren meer geïnteresseerd zijn in publicaties over dit thema.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.