Aan de hand van 17 standaardtyperingen van medewerkers leert u een aantal basisvaardigheden voor managers effectief te gebruiken. Dit maakt het boek 'Wat moet ik toch met Gerard?' uitermate praktijkgericht. Wim Geerts zegt dat leidinggevenden vaak te werk gaan als een timmerman, die driekwart van zijn gereedschap onaangeroerd laat. De schroevendraaier wordt dan als het ware ook ingezet als breekijzer, met alle gevolgen van dien. In het eerste deel is het gedrag van de medewerker herkenbaar beschreven. De typeringen vormen het uitgangspunt om de bijpassende managementinstrumenten te benoemen. Daarmee kunt u beter aansluiten bij de behoeften van de desbetreffende 'lastige' persoon. De typeringen zijn als volgt ingedeeld: - Medewerkers die zich ontwikkelen - Medewerkers met lastige voorkeuren - Medewerkers met carrièreproblemen en - Medewerkers die beïnvloed worden door groepsdynamiek Eén van de types is bijvoorbeeld de roddelaar. Roddelen is zeer ondermijnend gedrag dat u zo snel mogelijk wilt stoppen. Zelf het goede voorbeeld geven is in ieder geval een goede zaak. De gouden tip om met een roddelaar om te gaan: zorg dat-ie genoeg uitdaging in zijn werk heeft. Vaak is verveling de oorzaak van roddelgedrag. U kunt ook mensen leren stoom af te blazen zonder te roddelen. Spreek uw frustratie uit en richt u daarbij op uw eigen onmacht of gebrek aan vaardigheden, niet op het gedrag van de ander. In het tweede deel behandelt de auteur de instrumenten uit de gereedschapskist één voor één. Zo kunt u zich ook bekwamen in vaardigheden die u (nog) niet zo goed beheerst. Geerts besteedt voorafgaand aan het eerste hoofdstuk aandacht aan de positie van de leidinggevende. In mijn ogen had dit uitgebreider gemogen. Veel problemen op de werkvloer zijn terug te voeren op de leidinggevende die zijn of haar rol niet neemt. De Roos van Leary, die hij verderop in het boek beschrijft is een uitermate handige tool om je daar als manager meer bewust van te zijn. De mogelijkheden die de Roos van Leary biedt zijn vele malen groter, dan Geerts in dit boek naar voren laat komen. Wat mij betreft biedt de gereedschapskist dan ook vooral een overzicht van de mogelijkheden en kunt u daarmee een keuze maken om in andere boeken te leren hoe deze gereedschappen te hanteren. Daarvoor zijn de beschrijvingen in het boek echt te summier. Ik kan het wel waarderen dat Geerts in zijn boek een lans breekt voor de belangrijkste tool die een manager naar mijn mening heeft, namelijk luisteren. Kent u uw medewerkers echt? Weet u wat hen drijft? Weet u waar ze enthousiast van worden? Kunt u echt luisteren of denkt u aan een half woord genoeg te hebben om dan ZELF oplossingen aan te dragen? Het boek is heel herkenbaar, omdat het vanuit de praktijk geschreven is. De typeringen zorgen ervoor dat u het boek er bij alle lastige situaties met medewerkers bij kunt pakken. Wanneer u zich vervolgens nieuwe vaardigheden beter eigen wilt maken, weet u vooral in welke richting u het moet zoeken. Het zou standaard bij iedere manager in de kast moeten staan. Met dit boek maakt u van een lastige medewerker een gemotiveerde kracht in uw organisatie!
Over Marianne Eussen
Drs. Marianne Eussen is (executive) teamcoach, supervisor en organisatieadviseur bij PALET coaching | advies | interimmanagement. Zij begeleidt professionals en non-profitorganisaties om hun ambities te realiseren. Ze is met name gericht op het samenspel tussen manager en het team.
Auteur van 7 perspectieven op leiderschap | inzichten uit executive coaching.