De schrijfstijl van Ellen Budde is prima. Het boek leest makkelijk weg en er wordt een goede link gelegd met de praktijk. Aan de hand van praktijkvoorbeelden worden tips gegeven, inclusief eventuele doorverwijzingen naar websites of boeken die in dit kader handig zijn. Ik ben wel van mening dat het sterker zou zijn en meer steun zou bieden aan de doelgroep wanneer de auteur bepaalde punten verder had uitgediept. Denk hierbij bijvoorbeeld aan 'Het monster werkdruk'. Dit is een hot item in deze hectische tijd, waarin de gemiddelde leidinggevende, maar ook de professionals die worden aangestuurd, zich vaak laten leven door de agenda. Dit zorgt voor verstoringen op het werk en vooral in de work-life balance met als oorzaak nummer 1 het niet 'nee' durven zeggen om de top en de omgeving maar te behagen. Nee zeggen is overigens wel een kort item in dit boek en hier had de verbinding met andere items duidelijker naar voren mogen komen. Dit alles los van het feit dat het boek naar mijn gevoel nog te veel vanuit een top-down insteek is geschreven.
Faciliterend leiderschap, oftewel niet boven de mensen maar tussen de mensen, is onvoldoende is meegenomen. Regels en hiërarchische structuren zijn aan het wegvallen en dat heeft duidelijk gevolgen voor de rol van de leidinggevenden. In dit kader is in het boek nog onvoldoende ingespeeld op de toekomst. Wat mij in ook opvalt is het stukje over het gebruik maken van 'de kleurrijke taal van de managers'. Wat is nu eigenlijk deze kleurrijke taal, die vaak gaat over cijfers met het bijbehorende gebruik van Engelse kretologie? Punt is dat binnen het rijk van de managers deze taal tot kunst is verheven met het gevolg dat deze in de slechtste gevallen op alle mogelijke manieren wordt uitgestort over alle werknemers en ook klanten. Het is dan ook niet vreemd dat bijvoorbeeld visie en mission-statements (ook een mooie kreet) niet worden gedragen door de werknemers en veranderingen niet slagen. De taal van de managers wordt door diverse auteurs ook niet voor niets een dode taal genoemd. Vaak inhoudsloos, vol met frases en nietszeggend. Mijn tip; Spreek dus gewoon de normale taal van klanten en werknemers. Dit is al lastig zat maar zorgt dat er sneller verbinding wordt gelegd. Het boek is zeker niet slecht, maar om in de taal van de auteur te blijven 'Het had wat meer buiten de standaard kaders gemogen'. Waar ik het wel volmondig met haar eens ben is dat alles draait om het omgaan met mensen en ook dat fouten maken is toegestaan. In dat opzicht is er binnen de BV Nederland nog veel te winnen, wat vooral te maken heeft met leiderschap in relatie tot durf tonen en keuzes maken. Leesadvies: Voor lezers die net zijn begonnen als leidinggevende of deze intentie hebben geeft dit boek een aantal praktische handvatten. Voor de ervaren managers vind ik het niet van toegevoegde waarde.
Over Richard van der Lee
Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.