Managementboeken zijn er in verschillende soorten. Zo heb je leerboeken die vooral tot doel hebben om kennis bij te brengen. Je hebt ook ontdekkingsboeken die nieuwe inzichten beschrijven en aan het denken zetten. Je hebt ook kookboeken, handige instructies over hoe je managementproblemen oplost.
Het zijn boeken met lijstjes vol tips en die de suggestie wekken dat je een succesvol manager zult zijn als je de tips en trucs uit het boek maar opvolgt. Met het kookboek van een beroemde chef-kok voelt elke amateur zich een tovenaar achter zijn eigen fornuis.
Het nieuwste boek van Stephen Covey valt in de laatste categorie. Hij schreef '4 Managementprincipes voor gegarandeerde resultaten' met twee collega-consultants, Bob Whitman en Breck England, en leert u dat u 'gegarandeerd' succesvol bent als u zich houdt aan vier principes.
Deze vier principes zijn:
1 Prioriteiten goed uitvoeren
2 Gebruikmaken van vertrouwen
3 Meer bereiken door minder doelstellingen na te streven
4 Angst in de organisatie verminderen.
De boodschap van het boek is wat dun. Covey verzuimt om een verbinding te leggen met zijn eerdere boeken. Zo is niet duidelijk hoe zijn vier principes zich verhouden tot 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap', het boek waarmee hij wereldfaam verwierf. Ook de keus van de vier principes licht hij niet toe. De stelling dat succesvolle renners in de Tour de France zich bedienen van deze principes is leuk gevonden, maar wel erg mager.
De eerste twee principes zijn bekend en breed geaccepteerd. Het belang van vertrouwen is niet lang geleden breed onderbouwd in een boek van Covey's zoon, Stephen M.R. Covey, 'De snelheid van vertrouwen'. De vader geeft in zijn boek hiervan een ultrakorte samenvatting en gebruikt voor een deel dezelfde voorbeelden. Maar hij voegt daar niets aan toe.
De laatste twee principes zijn wat minder breed bekend: doe minder door beter op de echte wens van de klant te letten en verminder de angst bij de mensen in je eigen organisatie. Het is jammer dat de auteurs deze principes niet wat verder uitleggen en uitwerken. Ook de samenhang met de eerste twee principes lichten ze niet toe. Want waar ligt immers het verschil tussen je prioriteiten goed benoemen en uitvoeren enerzijds en je productenaanbod beperken om de kwaliteit te verbeteren anderzijds? En waar ligt precies de grens tussen het vergroten van vertrouwen in je organisatie en het bestrijden van angst? Het zijn twee kanten van eenzelfde medaille.
Deze kanttekeningen nemen niet weg dat de vier principes zeker waarde hebben. Ze worden voorzien van goede voorbeelden en van interessant cijfermateriaal uit eigen onderzoek. Het boek is bovendien vlot geschreven, zij het hier en daar wat betuttelend. Maar dat geldt voor meer kookboeken voor beginnende koks. De ervaren kok geeft de voorkeur aan wat meer substantieel leesvoer.
Over Ton Horrevorts
Ton Horrevorts (1950-2011) was onder andere directeur van HMSmanagement, partner voor de overheid in transformatieprocessen. Hij was jarenlang als adviseur betrokken bij veranderings- en vernieuwingsprocessen in de publieke sector en geïntrigeerd door het vertrouwensprobleem van de overheid.