In 'Sun Tzu voor managers' neemt Werner Schwanfelder u mee in de wijsheden van de bekende Chinese veldheer Sun Tzu uit de vijfde eeuw voor Christus. Hij maakt een vertaalslag van zijn wijsheden over oorlogvoering, naar wetten voor strategie in het bedrijfsleven. Dat de auteur wijsheden over oorlogsviering toepast op het bedrijfsleven, is af en toe gekunsteld, maar doet niets af aan het feit dat dit boek in een snapshot weergeeft wat voor een manager van belang is om te overleven. In de optiek van Schwanfelder is zakendoen een aaneenschakeling van confrontaties, waardoor een vergelijk met oorlogvoering op zijn plaats is. Medewerkers zijn dan de soldaten en de manager de veldheer.
Hij slaagt erin een goed overzicht te geven van een aantal principes die voor de moderne manager van belang zijn en regelmatig over het hoofd worden gezien. In dertien hoofdstukken behandelt Schwanfelder de verschillende wetten van oorlogvoering. Het begint met een zeer belangrijke wet die vaak genegeerd wordt in het bedrijfsleven, namelijk een zorgvuldige planning. Dit behelst meer dan je in eerste instantie zou denken en bevat bijvoorbeeld ook een analyse van de moraliteit van het management. Een geloofwaardige manager (een geloofwaardig bedrijf met dito reputatie) wordt makkelijker gevolgd en is daardoor succesvoller. Deze denkwijze voert de auteur ook door naar de bedrijfsprocessen en -structuren; deze moeten eenduidig en helder zijn. Een interessant punt is dat u een dergelijke analyse ook van de concurrentie kunt maken, om zodoende sterke en zwakke punten van de tegenstander bloot te leggen. Een analyse die wederom nogal eens wordt vergeten of afgeraffeld, met name bij bedrijven die erg in zichzelf gekeerd zijn. De onderliggende gedachte van Sun Tzu, en dus van de auteur, is dat bedrijven moeten willen winnen (ook Jack Welch van General Electric hamert hier op). Deze observatie is cruciaal in het richten en focussen op resources, met name de medewerkers. Schwanfelder wijst u op een aantal valkuilen van de moderne manager. Het zijn veelal bekende en voor de hand liggende thema's, zoals tijdmanagement en de motivatie van medewerkers. Maar ook beschrijft hij zaken die u makkelijk kunt vergeten maar een behoorlijke impact hebben, zoals een beoordelingssystematiek voor beslissingen van managers. Managers moeten er een dergelijke systematiek zelf op nahouden, om daarmee hun effectiviteit te vergroten. In een paar hoofdstukken schiet de auteur wat door in zijn vertaalslag, zoals in de 0-foutenstrategie. Het streven naar foutloosheid is mijns inziens prima, maar dient in veel bedrijven niet de motivatie en creativiteit. 'Sun Tzu voor managers' is een makkelijk leesbaar boek dat de moderne manager in korte tijd een overzicht geeft van waartoe hij is opgesteld! Helaas is het weinig vernieuwend.