'Floreren in het digitale tijdperk' verscheen als deel in een serie 'zelfhulpboeken' van The School of Life. Met de strak vormgegeven boeken wil The School of Life, mede opgericht door de filosoof Alain de Botton, alledaagse levensvragen onderzoeken. Vragen over werk, relaties, de wereld om ons heen. Niet door dogmatische antwoorden te bieden, maar door creatieve ideeën uit de filosofie, literatuur, psychologie en beeldende kunst aan te reiken die de geest prikkelen en uitnodigen tot verder denken. Tegelijkertijd wil de serie je niet alleen aan het denken zetten, maar ook aanzetten tot actie. Elk boek uit de serie heeft immers de ondertitel 'Hoe doe je dat'. Een ander boek dat ik uit deze serie las – 'Werk vinden dat bij je past' – maakte die opzet meer dan waar.
Dat is bij 'Floreren in het digitale tijdperk' helaas veel minder het geval. Chatfield geeft een breed beeld van ontwikkelingen in de digitale media die zich recent hebben voorgedaan en zich nog steeds in volle vaart ontvouwen. Die bespreekt hij steeds heel genuanceerd: hij haalt enthousiastelingen aan, laat critici aan het woord, en kiest vervolgens steeds voor een soort gulden middenweg.
Heel kort samengevat ziet dat er ongeveer zo uit:
(1) Digitale media zijn onmisbaar geworden en hebben ons ongekende mogelijkheden gebracht.
(2) Digitale media kunnen je door hun voortdurende beschikbaarheid volledig opslokken en gaan regeren.
(3) Het is goed om zowel tijd online als tijd offline te nemen.
Dit stramien maakt dat het boek niet beklijft. Als lezer wil ik namelijk iets lezen dat me verbaast, verbijstert of iets nieuws leert. En ik wil graag weten hoe ik kan floreren in een wereld waarin het internet en sociale media dominante technologieën zijn. Hoe ik in die wereld zoals de auteur het in navolging van Thoreau verwoordt 'het leven diep kan doorleven en alle merg eruit zuigen…' Grote woorden, hooggespannen verwachtingen, die jammer genoeg langzaam uitdoven.
Chatfield biedt met zijn boek een vlotgeschreven overzicht van het huidige denken over digitale media, maar geen spannende nieuwe inzichten. Voor wie zicht wil krijgen op de verschillende discussies over nieuwe media is het een aardig boek, voor wie iets nieuws wil lezen biedt de leeslijst met auteurs en werken die Chatfield hebben geïnspireerd waarschijnlijk meer soelaas.
Over Yvette Bartholomée
Yvette Bartholomée is freelance onderzoeker en tekstschrijver. Zij houdt zich onder andere bezig met marktwerking in de publieke sector, de relatie tussen wetenschap en beleid en de geschiedenis van de menswetenschappen.