Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

(R)evolutie van werk

We zijn onderweg van human capital naar social capital. Dat betoogt Bas van de Haterd in zijn boek '(R)evolutie van werk'. Door de (R) zijn dat twee titels ineen. Enerzijds de doorontwikkeling die altijd speelt. Anderzijds de revolutionaire manier waarop dat nu gebeurt. Aan het eind worstel je daarom ook met de vraag 'ben je klaar voor de toekomst van werk'?

Joost van Driessen | 27 februari 2013

'(R)evolutie van werk' heeft een lange inleiding, maar daarin wordt dan ook de basis gelegd. Termen worden uitgelegd, de structuur wordt toegelicht en van de gebruikte boeken wordt een korte samenvatting gegeven. Een jurist vertelde me eens: de meest voorkomende vorm van plagiaat is zaken beschrijven 'die je gewoon weet', zonder bronvermelding. Bij dit boek vind ik dat prima. Dit is geen wetenschappelijk boek, maar pure inspiratie. De structuur is goed gekozen. Elk hoofdstuk begint met een doelstelling en een samenvatting. Kies je er voor om het hoofdstuk niet te lezen, dan geeft de samenvatting net genoeg informatie om de lijn nog te volgen. Maar waarom zou je niet alles lezen? Je mist dan bijvoorbeeld de Boeing-case over de nieuwe Dreamliner die op een heel andere manier ontworpen is dan vroeger gebeurde (het boek is waarschijnlijk geschreven voordat de recente problemen aan het licht kwamen). Ook mis je dan het stukje over tanks die voorop rijden met de infanterie erachteraan (ook dat is inmiddels door de tijd ingehaald). Dus diagonaal lezen? Niet doen. Gebruik de samenvattingen na het (her)lezen voor het 'o ja zo zat het' gevoel. Met heel veel plezier las ik het hoofdstuk over trends. Het maakte ook indruk op me. Van haast alle trends heb ik al wel wat gemerkt, maar in de meeste gevallen besefte ik niet hoe ver de trend eigenlijk al gevorderd is en waar dat kan eindigen. Daar is niets ergs aan, als je het maar beseft. Veel trends gaan over 'zelfstandigheid' en de daarmee samenhangende on-organisatie. Dat is iets groots wat langzaam maar zeker de volgende stap in werken gaat betekenen. Na de ambachten en de industrieën komen we weer gedeeltelijk terug bij onszelf en onze zelfstandigheid. Zelf had ik nog nooit van de '/ worker' gehoord. Maar inderdaad zie ik steeds vaker mensen die meer doen dan de traditionele fulltime baan. Sterker nog, ik doe zelf ook met de / trend mee. Alleen onbewust. De grote kracht van Bas van de Haterd is: het expliciteren wat gewoon om ons heen te zien is. Na de trends gaat het boek door met een prognose van de toekomst. Die prognose is verzameld in acht lijnen. Ter verantwoording geeft de schrijver aan op welke trends de toekomstlijn gebaseerd is. Een aantal lijnen lijkt erg veel op elkaar: zwermen van zelfstandigen, externe zelfstandigen en de flexibele kern. Alleen net iets anders beschouwd en dus ook gebaseerd op andere onderliggende trends. Weer een gevoel van herkenning. Als ik bij mijn eigen hoofdwerkgever kijk, dan zie ik dat ook daar de 'flexibele kern' zijn intrede doet in de vorm van generieke functies waarna je ergens in de organisatie ingezet wordt. De crisis zal, verwacht ik, helpen met het doorzetten van deze trends. In eerste instantie treedt er misschien een remmend effect op, maar de crisis rammelt nu al aan traditionele organisaties. Na afloop van die crisis hebben de trends alle ruimte om door te breken. Hoe lang dat duurt? Als ik het kon voorspellen stond er wel ' / optiehandelaar' in mijn LinkedIn profiel. Maar dat het gaat gebeuren, daar heeft Bas van de Haterd me van overtuigd. Dan kun je er maar beter klaar voor zijn. Dus lezen dit boek, en word je bewust van wat anderen en jezelf gaat overkomen.

Over Joost van Driessen

Joost van Driessen is manager bij het Ministerie van Defensie. Hij is afgestudeerd in de informatica aan de Universiteit Leiden en deed zijn MBA-opleiding bij de Business School Nederland. Zijn werkterrein bevindt zich op het grensvlak waar organisatie en informatie elkaar raken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden