Het is de vraag of jij als inkoper ook iets hebt aan het boek ‘Ja-maar wat als alles lukt’. Benut jij alle mogelijkheden om je vak onder de aandacht te brengen van je interne klanten? Beleef jij je vak met alle mogelijke passie? Weet jij die passie ook voor het voetlicht te brengen? Krijg jij de waardering die je verdient?
Als je een van deze vragen met een duidelijk nee beantwoordt, dan is dit boek een aanrader. Luister naar een paar voorbeelden uit de dagelijkse inkooppraktijk. ‘Ja maar, als we geen steun krijgen van de directie voor onze inkoopprofessionalisering lukt het nooit’. ‘Ja maar, je weet hoe leveranciers reageren op verzoeken om kostenverlagingen te realiseren’. ‘Ja maar de klant betaalt en bepaalt. Daar kunnen wij niets aan veranderen’.
Veel mensen en dus ook inkopers worden gehinderd door een ‘ja-maar’ levenshouding. Bij alles wat er gebeurt spreken ze meer over de beperkingen en bezwaren dan over de kansen en mogelijkheden. Dat die negatieve grondhouding contraproductief werkt, zal iedereen kunnen bevestigen. Negatief zijn maakt voorzichtig, cynisch, sceptisch en argwanend. En vooral blind voor de kansen die volop aanwezig zijn om inkoop op een hoger niveau te brengen binnen je organisatie.
‘Ja maar’ hoor ik je zeggen, ‘hoe krijg ik dat dan voor elkaar?’. Om te beginnen door dit boek te kopen, op je gemak te lezen en vervolgens te werken aan een ‘Ja-en’-houding. Kan dat? Ja, dat kan! Het boek volgt qua hoofdstukken de indeling van een kantoorgebouw met een receptie, begane grond, tien verdiepingen en een helikopter platform. De tien verdiepingen vormen de kern van het boek. Ze bevatten de methode om ‘ja-maar’ gedrag te veranderen in ‘ja-en’ gedrag aan de hand van tien regels.
De vele praktijkvoorbeelden die Berthold Gunster geeft zijn humoristisch en confronterend. Ze gaan over ingesleten (onbewuste) gewoontes en denkbeelden die belemmerend kunnen werken bij de realisatie van je doelen. Het bijzondere aan het boek is de onvermoede diepgang, waarmee de waarde uitstijgt boven dat van een ‘gewoon’ managementboek. Een goed en vooral praktisch boek met een vragenlijst om je ontdekkingstocht te beginnen. Laat je verrassen. Leer je negatieve gevoelens af.
Pak je kansen als inkoper binnen je eigen organisatie. Geef je beroep een nieuwe invulling. Je zult merken dat dit zo zijn voordelen heeft. Niet alleen zakelijk maar ook privé. Dat neem je ook nog even mee: twee voordelen voor de prijs van één. Daar zegt toch geen inkoper nee tegen.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.