Maar het is Claassen gelukt om je in deze compacte vorm de belangrijkste technieken aan te reiken op het gebied van non-verbale communicatie. Indien je regelmatig voor een groep staat, is dit boek een must-read. Het eerste deel van het boek gaat over de toehoorders en alle kwellingen die de sprekers hen aandoen. Het heet dan ook toepasselijk; ‘Voordat je je mond opendoet’. Claassen maakt hier een link met het brein en hoe het brein functioneert. Hij maakt duidelijk dat het beter is eerst te zwijgen en na te denken voordat je iets zegt in plaats van zo ad rem mogelijk te reageren. De eerste ingeving is meestal niet de meest tactische. Dit eerste deel gaat niet zo zeer over spreekvaardigheid maar vormt wel de basis voor het tweede deel, hoe te spreken met daadwerkelijke impact. Dit tweede deel reikt je diverse technieken aan om de impact van spreken te vergroten. De auteur stelt ook dat de effectiviteit van je verhaal veel groter kan zijn indien je zelfs de beamer weglaat. Uiteindelijk is dit lichtkanon een afleider van de spreker. Je leest hoe je de toehoorders kunt uitdagen en hoe je het verhaal boeiend houdt. Hij gaat daarin zover dat ook hypnosetechnieken worden uiteengezet. Al lezend verbaas je je niet meer dat deze auteur in staat is een volle zaal meer dan 12 uur op het puntje van hun stoel te laten zitten. Zelf mag ik regelmatig presentaties geven en geef ik les aan medevakgenoten. Op zich krijg ik zeer positieve feedback. Na het lezen van dit boek ga ik het toch anders doen. Een aantal tips zal ik zeker toe gaan passen en ik zal me meer bewust zijn van mijn woordkeuze en mijn lichaamshouding. Ik weet zeker ik dat hetgeen ik presenteer met meer impact kan brengen dan voorheen. De aangereikte technieken zijn prima toe te passen in ook andere vormen van communicatie zoals één op één conversaties. Ze zijn niet exclusief te gebruiken voor groepen. Onwillekeurig wordt je nieuwsgieriger naar deze technieken. Ik heb al gekeken wanneer de eerstvolgende seminar is dat Remco Claassen geeft. September, dat moet voor me in te plannen zijn. Dit boek lees je vlot weg en een knappe die daar weken voor uittrekt. Ik zal het zeker raadplegen bij de voorbereiding van de eerstvolgende presentatie. Het zal me helpen om met meer impact de boodschap over te brengen.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.